26 januari 2009

Indien - något speciellt!





I November åkte jag med över 30 andra svenska medlemmar från JCI (Junior Chamber International) till New Dehli för att delta på JCI World Congress in New Dehli. JCI är en träningsorganisation för unga ledare och entreprenörer (18-40år), som fokuserar på ledarskap, entreprenörskap, socialt ansvarstagande och internationellt samarbete.


Kongressen var i 5 dagar under, vilka vi lyssnade på keynote speakers, deltog i workshops och knöt kontakter med människor från hela världen. Min höjdpunkt var en workshop, som heter "Attitude for Service". Under den förstärktes min förståelse för hur viktigt service, attityd och värderingar är i det dagliga arbetet i organisationer och företag. Hur värdefullt är det inte att kunderna kommer tillbaka för att de tycker om att göra affärer med er?!

Under dessa dagar fick jag insikten i hur duktiga indierna är på att byta visitkort med dem de träffar. De har en helt otrolig entusiasm och framtidstro i en hastighet, som kan se sig ganska annorlunda. Hela tiden möts man av det annorlunda, såsom lukter, smaker och beteende och visst är det bara att gilla läget! Annars ska man nog stanna hemma!

Vår hotelldirektör Seema tex reagerade på följande sätt när jag påpekade några fel på våran "saltade hotellnota": -"If you don´t want to pay, you don´t have to pay!" Sedan rev hon alla kvittorna och jag bara stod och gapade och visst ville vi betala det vi var skylldiga. Det hela löste sig i slutet, men vi blev lite förstummade av det inträffade.

När vi blev inbjudna på ett Sihkiskt brölopp och fick sitta i den stora festsalen från att tidigare bara vandrat förbi. Då blev vi förvånade och imponerade av gästfriheten.

När vi såg 12 personer åka på en "Tuck-tuck" när vi var på vär till Taj Mahal, blev vi förvånade.

Men vi gillade läget för vi var ju deras gäster och de våra värdar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar