20 april 2009

Japaner, japaner, japaner...

I torsdag fick jag ett samtal från en vän inom JCI (Junior Chamber International), som frågade mig om jag ville hålla ett anförande på "JCI Japan - Sweden Environmental Forum". På stående fot tackade jag naturligtvis jag till detta erbjudande!

Det var en grupp av 20 japaner från JCI Japan Construction sector och JCI Stockholm, som tidigare under dagen hade varit, och besökt "Det Naturliga Steget" och Hammarbysjöstad.

Jag hade bestämt mig för att ta Växjö (Europas Grönaste Stad) och Stockholm (Miljöhuvudstadsår 2010), som svenska exempel tillsammans med "SymbioCity"-konceptet, www.symbiocity.se .

Det är lite annorlunda att föreläsa för japaner, dels för att de använder simultantolkar, småapplåder och deras höga "ååååå" (när man säger vissa saker").

Fokus var på:
- Hur har det gått med Sverige och Kyotoprotokollet
- Sveriges energimix
- Energibesparingar och handelssystem¨
- Energiomställningar
- Samarbeten inom Sverige mellan Staten, företag, akademi och NGO, ex "Kommissionen för hållbar utveckling" och UN Global Compact och GRI intiativ hos statligt ägda företag.
- Praktiska exempel från verkligheten ex Växjö och Stockholm.

En härlig kväll i Sollentuna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar