5 april 2009

Vad händer med det mänskliga mötet?

I dag när jag var på Konsum på Sveavägen så märkte jag att de hade börjat med automatiska betalningsstationer. Jag ska ta och testa någon gång, men jag uppskattar det mänskliga mötet så mycket och kanske tror jag att jag ska träffa Snabbköpskassörskan i låten som Hasse "Kvinnaböske" Andersson sjöng om.

Jag ställde mig i kön, den enda, där det fanns en mänsklig varelse i kassan. När jag kom fram och frågade efter det snus jag skulle köpa, informerade hon mig att det fanns en automat en bit i butiken där jag kunde välja snus och sedan gå tillbaka till kassan och betala för att sedan gå till en automat utanför kassorna och få min snus. Antagligen blir det lättare för Konsum och Swedish Match med denna lösning, MEN har någon tänkt på mig som kund? Jag betvivlar verkligen detta! Snuset kostade till och med med denna apparathantering, 31sek mot 27 sek i vanliga fall dvs +13%. Jag tyckte allt detta var så trist att jag sa "ledsen men jag vill inte göra affärer med maskiner och det varlite krångligt" lite barnsligt kan tänkas, men ibland får man "rösta med fötterna". Jag gick bort till Tobaksaffären där kassören, som gav mig ett gott skratt, som "bonus".

Exemplena kan bli flera: tex har automatiserade system och röstigenkänning tagit över en hel del av kundservicen och denna röstigenkänning har otroligt svårt med smålänska kan jag meddela!

Det mänskliga mötet är viktigt både för mig som kund, men borde också vara det6 för företag jag gör affärer med om de tar tillvara på samtalet eller mötet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar