8 februari 2010

Boken "Customer Genius"

I går så blev jag medveten om att boken "Customer genius" av Peter Fisk finns och satt och bläddrade i den hos en god vän. Den hade kostat honom några hundra på Singapores flygplats och jag blev genas mycket intresserad, eftersom kundservice är ett av mina största intresse och tycker att det läggs alltför lite kraft på detta.

Eftersom jag nu har bestämt mig för att köpa boken så var jag inne på en del sajter för bokhandlarna men ingen hade den inne. Jag gick till Adlibris.se där den kostar 190 sek. Sedan tog jag mig till Amazon.co.uk för £9.72 (£14.99), men jag fick aldrig klart för mig vad frakten var till Sverige.

Jag tog och gick in på Bokus.se och fick här priset 144 sek, vilket i alla fall är -29% i förhållande till Adlibris.se. Fraktiden är, som jag se det, internet bokhandlarnas största problem för att jag inte vet riktigt när de kommer. Adlibris, som jag alltid har köpt av innan har en flexibelt sätt att se på dessa dagar varför Bokus.se 3 arbetsdagar + 5-8 arbetsdagar gör att jag borde ha mitt paket med boken senast den 18 februari. De leverera till ett närmare utlämningsställe än Adlibris.

Vad jag vill visa med detta enkla exempel är:
- det lönar sig att kolla upp flera olika internetr bokhandlare, jag spara i detta fall 56 sek
- det gäller att tydligt visa hur mycket frakter och andra kostnader kommer att vara
- när inte produkten levereras i tid ta ansvar för detta - annars lita inte kunden på att nästa vara kommer att levereras i tid och testa en annan leverantör.

När du som kund är nöjd så är du inte lika villig att byta leverantör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar