26 februari 2010

I bland glömmer vi... eller hur SJ!

I bland glömmer vi ... det gör vi nog alla. SJ glömmde definitivt sina kunder under några vinterdagar i år. SJ tog bort sin "Resegaranti", som de redan har försämrat till ett minimum. Lite förvånande efter den hearing,"Utfrågning om vinterns tågproblem" inför Riksdagen, som bl a deras VD deltog i under torsdagen,18/2.
Den som har intresse och tid kan se dessa 2 och en halv timma -
del 1: http://svtplay.se/v/1894875/svt_forum/utfragning_om_vinterns_tagproblem__del_1?sb,k108202,1,f,-1
del 2: http://svtplay.se/v/1895125/svt_forum/utfragning_om_tagforseningar__del_2?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,1894875/sb,k108202,1,f,-1

Att inte upprätthålla en redan försämrad Resegaranti, var för mig och många andra förvånande. Kanske var det rädslan att inte uppnå gällande avkastningskrav- men SJs varumärke har helt klart tagit skada. Att ingen verka ha och ta ett ansvar för järnvägen i tider som dessa förvånar också. Jag funderade inte ens att lämna Stockholm under dessa dagar och en tid framåt. SJ abdikerade helt enkelt från "ansvarstronen"! och i dessa tider av avreglering så tror jag att detta är ytterst allvarligt!

Vid stora förändringar och kriser kommer oftast utvärderingar fram till att INFORMATIONEN HAR VARIT BRISTFÄLLIG - milt sagt var fallet sådant nu också! Det är viktig att informationen är överensstämmande i alla kanaler. Varför missar SJ att informera sina resenärer och sin personal? Ett överslag jag har gjort är att 1 av 4 arbetar med möta kunder ute på tåg och stationer inom SJ och med dagens teknik borde vi vara bättre rustade än någonsin! Skulle SJ kunna använda SMS för att informera om förseningar, som vissa flygbolag?

I veckan hördes förslag och togs beslut om att sätta in militär för att ränsa spår och växlar. En tanke som slog mig var att det var ett april-skämt, men nu är det ju februari och frågan jag ställde mig var väl om vi har ett försvar, som skulle kunna ta sig an denna uppgift? När stormen Gudrun slog till mot södra Sverige för några årsedan hade millitärens insatser en stor betydelse för att få fram förnödenheter och material. Hur är våran beredskap idag?

Jag åker mycket tåg och blir beskymrad hur SJ tar hand om sin personal och de åsikter och idéer som dessa har! Jag är säker på att detta är en guldgruva till förbättring och ökad trivsel för SJ!

Vad glad jag blev när jag hörde att SJ hade ändrat sig - och ersätter nu alla som har drabbats av strulet, även de som inte har kvar biljetterna! Det var bra gjort att "göra en pudel". Nu ska jag vara lite PK och ge SJ ett råd personal och kommunikation är A&O när det krisa till. I bland spelar det ingen roll hur många man kan skylla på och om man har juridiskt rätt - glömmer man sina kunder kan straffet bli hår och det kanske SJ förstod? Pressmeddelande SJ 25/2 http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=12395&l=sv&selectedYear=2010&selectedArticle=377121

http://www.frilufts.se/svedala/tvm/sanger/sjsj.txt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar