28 februari 2010

Läroplan 2010 - en läroplan för framtiden!? eller ett ankare i dåtiden?!

Den första läroplan jag kommer ihåg var LGR 80. Nästa kom 1994, dvs 14 år efter. Nu utarbetar en ny näroplan för 2010, dvs 16 år efter den tidigare.

När LGR 94 var på plats fanns knappt internet, men det är denna som lägger grund för svensk skola idag. Det som är helt klart är att dessa läroplaner kommer med ca 15års mellanrum.

Jag hör ofta från framgångsrika företag och från framgångsrika entreprenörer vikten av att ha roligt. För att vilja och orka lägga ner den tid och kraft som behövs för att lyckas.

En fråga jag har tänkt på under senaste dagarna är "Why is not school as exciting as Disney World?" Denna fråga kommer från Richard Gervers bok "Creating Tomorrow´s Schools Today".

Det var väl så att 1994 och i förarbetet för LGR94 så var böckerna de viktigaste, men är det nya som hänt sedan 1994? Vad kommer att finnas 2020 och 2030?

Skolan och utbildningen är något av det viktigaste vi har för att ge våra barn och ungdomar möjligheter för framtiden.

26 februari 2010

SL - på bättringsvägen!

Oj,oj,oj - vad jag har sagt fula ord, vad jag har talat med andra resenärer och vad mycket tid jag har lagt på mitt resande, i en vecka nu!

För mig spelar det egentligen ingen roll om det är mina pengar eller SLs pengar (en del är ju mina) - jag har endast en gång använt Resegaranti, och det hade blivit mycket dyrt om jag hade tagit taxi varje gång - eller hade jag fått tag i en taxi? SL har stått fast vid sin resegaranti tillskillnad från SJ under hela perioden, men jag ifråga sätter egentligen vad den är värd? Hur många taxi finns det? Informationen om när vi är berättigade att ta ett annat färdmedel tar SL inget ansvar för och jag har testat den en gång, men fick inte ens svar från SL! Vi få se hur det går med mitt taxi kvitto från Gullmarsplan kl 22.20 i tisdags?

Att SL inte tog bort SLs Reseplanerare under kaoset förvånar mig! Tydligen finns det inget lätt sätt att korrigera databasen så att den ger rätt information mot rådande verklighet. I måndags så visade den mig att jag skulle åka T-bana!!!

Jag tror att SLs ledning och jag hoppas att MTRs personal har lärt sig något av dessa dagar av kaos! Informationen till resenärerna var så otroligt dålig, med få undantag att detta måste ses över! Hur informerarb man resenärer som står på busshållplatser och där matarbussarna bara åker förbi? Hur skapa man ordning i kaos, som råder på en t-baneplattform när inga tåg har gått på över en halv timma? Hur når man ut med information till personalen? Hur stärker SL samarbetet mellan olika entreprenadsföretag och olika färdsätt?
- I lördags lämnade jag en plattform i kaos på T-centralen till en buss där vi var ett 10-tal personer! Hur är det möjligt?

Hur står det till med underhållet av t-banan?

I dag gick Styrelseordförande Wennerholm ut och bad oss resenärer om ursäkt för de senaste dagarna! Det var på tiden för när man tidigare har kommit med förslag och synpunkter på SL så har svaret varit deras NöjdKundIndex som ökat år från år! Det är bara att inse att SL inte håller måttet och att det är "för många kockar som gör denna soppa". Nu får vi billigare månadsmärke i alla fall och sedan får vi se om SL står upp för sin resegaranti? - denna kostnad har man absolut ingen översikt över. Möjligtvis om man räknar alla resegaranti-blanketter och uppskatta det från där, men jag hoppas att SL inte backar! Det är viktigt att se framåt!

Från SLs hemsida:"Kompensation för snökaoset"
http://sl.se/Templates/Article.aspx?id=15851

I bland glömmer vi... eller hur SJ!

I bland glömmer vi ... det gör vi nog alla. SJ glömmde definitivt sina kunder under några vinterdagar i år. SJ tog bort sin "Resegaranti", som de redan har försämrat till ett minimum. Lite förvånande efter den hearing,"Utfrågning om vinterns tågproblem" inför Riksdagen, som bl a deras VD deltog i under torsdagen,18/2.
Den som har intresse och tid kan se dessa 2 och en halv timma -
del 1: http://svtplay.se/v/1894875/svt_forum/utfragning_om_vinterns_tagproblem__del_1?sb,k108202,1,f,-1
del 2: http://svtplay.se/v/1895125/svt_forum/utfragning_om_tagforseningar__del_2?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,1894875/sb,k108202,1,f,-1

Att inte upprätthålla en redan försämrad Resegaranti, var för mig och många andra förvånande. Kanske var det rädslan att inte uppnå gällande avkastningskrav- men SJs varumärke har helt klart tagit skada. Att ingen verka ha och ta ett ansvar för järnvägen i tider som dessa förvånar också. Jag funderade inte ens att lämna Stockholm under dessa dagar och en tid framåt. SJ abdikerade helt enkelt från "ansvarstronen"! och i dessa tider av avreglering så tror jag att detta är ytterst allvarligt!

Vid stora förändringar och kriser kommer oftast utvärderingar fram till att INFORMATIONEN HAR VARIT BRISTFÄLLIG - milt sagt var fallet sådant nu också! Det är viktig att informationen är överensstämmande i alla kanaler. Varför missar SJ att informera sina resenärer och sin personal? Ett överslag jag har gjort är att 1 av 4 arbetar med möta kunder ute på tåg och stationer inom SJ och med dagens teknik borde vi vara bättre rustade än någonsin! Skulle SJ kunna använda SMS för att informera om förseningar, som vissa flygbolag?

I veckan hördes förslag och togs beslut om att sätta in militär för att ränsa spår och växlar. En tanke som slog mig var att det var ett april-skämt, men nu är det ju februari och frågan jag ställde mig var väl om vi har ett försvar, som skulle kunna ta sig an denna uppgift? När stormen Gudrun slog till mot södra Sverige för några årsedan hade millitärens insatser en stor betydelse för att få fram förnödenheter och material. Hur är våran beredskap idag?

Jag åker mycket tåg och blir beskymrad hur SJ tar hand om sin personal och de åsikter och idéer som dessa har! Jag är säker på att detta är en guldgruva till förbättring och ökad trivsel för SJ!

Vad glad jag blev när jag hörde att SJ hade ändrat sig - och ersätter nu alla som har drabbats av strulet, även de som inte har kvar biljetterna! Det var bra gjort att "göra en pudel". Nu ska jag vara lite PK och ge SJ ett råd personal och kommunikation är A&O när det krisa till. I bland spelar det ingen roll hur många man kan skylla på och om man har juridiskt rätt - glömmer man sina kunder kan straffet bli hår och det kanske SJ förstod? Pressmeddelande SJ 25/2 http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=12395&l=sv&selectedYear=2010&selectedArticle=377121

http://www.frilufts.se/svedala/tvm/sanger/sjsj.txt

25 februari 2010

Några tankar hur vi bygger framtidens samhälle!

Jag inspirerades av ett meddelande jag fick av Erika Augustinsson, som jag kom i kontakt med när hon arbetade för Global Utmaning och ställde upp och föreläste för oss i Junior Chamber International om Mänskliga rättigheter.

I morgon kommer hon att hålla en föreläsning på "Hur vi bygger framtidens samhälle" med underrubriken "De nya entreprenörerna - ett intiativ av Region Skåne, Malmö Stad, Malmö högskola och PricewaterhouseCooper (, som blev utsedd till årets bästa konsult Revision av Veckans Affärer. Det kan ni läsa mer om i veckans tidning.

Inspireras av detta och hockey så skrev jag ner några boktips och länkar, som jag tror är viktiga för en framtida samhällsutveckling:

Medicieffekten, Handlar om skärningspunkten: platsen där idéer från olika områden och kulturer frodas och kolliderar med varandra. Till slut sätter de igång en explosion av häpnadsväckande upptäckter. Av Frans Johansson (2005)

Samhällets entreprenörer, Handlar om entreprenörskap, engagemang och företagsamhet i olika former och på olika nivåer i samhället. Vi får av dessa forskare möta intiativ i olika former från praktik till akademi. Boken har getts ut av KK Stiftelsen.
SAMHÄLLETS ENTREPRENÖRER: http://www.kks.se/upload/publikationsfiler/2009/samhallets-entreprenorer-2009-publ.pdf

ENTREPRENEURSHIP IN THE NAME OF SOCIETY: http://www.kks.se/upload/publikationsfiler/2009/samhallets-entreprenorer-2009-publ.pdf

Creating Tomorrow´s Schools Today – Education – Our Children – Their Future
Är skriven av Richard Gever (2010), en mycket underhållande föreläsare och nu mera också författare. Han blev rektor för en skola som i ”ett tuft område i England” och berättar här om hans idéer om framtidens skola och de utmaningar som elever, lärare och studenter står inför.
Förordet är skrivet av Sir Ken Robinson (en av mina förebilder), som går att ses på TED ”Schools kill creativity”: http://www.ted.com/talks/lang/eng/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

Detta citat är hämtat från ovanstående bok och är från en 70 årig lärare i Hefei, som varje morgon lite ”okinesiskt” tackar sina studenter för att de har kommit och när föreläsningen tackar sina studenter för att de har lyssnat på honom. Jag tycker att detta är en väldigt rörande och egentligen rätt inställning hos en lärare:

”Every day, I stand in front of these young people, their faces full of expectation and hope, their energy radiating across the stale air of this room, and as I look across them, I think to myself, somewhere in this room could be the person who finds the cure for cancer, the solution to world peace. Could be the person who writes the next great symphony that moves mankuínd. There could be a future leader, doctor, nurse, teacher, Olympic champion. I don´t know, but what I do know is that they are out there and it is my job to identify and narture that talent, not just for their own benefit but for the possible benefits but for the possible benefit of others. Is there any greater responsibility or opportunity than that? I am blessed, that is why I thank them.”

Visst finns det någon lärare, som vi alla kan se tillbaka på och minnas att de gjort en skillnad för oss personligen- några av mina betydelsefulla lärare är bla Lizzie (Schönblad) Gyllenswärd (hjälplärare), Jörgen Nilsson (klassföreståndare) i mellanstadiet), Alve Brundin (Geografilärare), Ann-britt Svensson (Högstadiet: svenska, religion, historia), Lennart Hellström (Gymnasiet: Matematik), Per Enestubbe (Högskolan: Industriell kemi), Göran Tullberg (Högskolan: Organisk kemi), Bengt Åke Gustavsson (Högskolan: Organisationsteori), Bengt Johanisson (Entreprenörskolan).

Tack till er som har varit betydelsefull för mig och min utveckling. Ni är betydelsefulla!

23 februari 2010

Tack SL! från oss på grönlinje Hagsätra

Jag var så glad att grönlinje till Hagsätra var igång i kväll och kanske lite ovan - att jag tog ett halv-varv ut till Hagsätra för att det tog så kort tid att komma hem!

Man måste ju varva ner så att det inte blir en chock! Tack SL för att ni utsätter mig för prövningar och att jag får veta hur bra jag egentligen har den :)

Hoppas att resten av trafiken är igång snart och att informationspolicyn till resenärerna har omarbetas.

Det går inte som på räls ... SL!

I fredags trodde jag att botten var nådd, men detta slogs både i lördags och söndags! ...och så kom måndagen! Trots att jag gick in på SLs hemsida - Reseplaneraren och den föreslog att jag skulle ta tunnelbanan. Men det var ett stort misstag att lita på detta - för det var ingen t-bana som gick. Gick hem ifrån kl. 07.50 och kom fram till medborgarplatsen kl 10.45.

Vad jag blir mest upprörd av är att jag inte får någon information! Jag vet inte hur jag ska kunna planera mitt resande!

När jag kom till Gullmarsplan kl 22.20 i kväll meddelar mig stationsvärdarna, efter att jag talat med "korvgubben", att det inte gått en buss på en timme och kön var 100m. - Då sa de att resegarantin gällde och jag gick ner och tog en taxi (det fanns en när jag kom ner - annars är inte den garantin mer värd än pappret den är skrivit på).

I morgon vill jag åka SL igen! Hoppas att informationen bli bättre och att några av avgiftshöjningarna gårb till underhåll!

19 februari 2010

Vilken dag!!!

I dag har som sagt SL varit emot mig! Samanlagt har jag suttit 1 timma på tåget och 45 på plattformen och det hade varit trevligt om det hade stannat där. Men icke...

Skulle på kvällen till en föreläsning, som visade sig vara flyttad! Genom att jag var snabb att tala med en herre som lämnade byggnaden så blev jag och polaren instängd i en luftsluss! Turen är att vi inte lätt blir stressade...utan började försöka att finna lösningar: Securitas, fastighetsförvaltaren mfl försökte vi kontakta. Fastighetsförvaltaren som hade 24h jour var på semester till den 24/2 - lite kul. Tillslut efdter en halvtimma kom en KI-anställd och släppte ut oss.

Dagen slutade bra trots allt! Jag var i min favorit butik - DagLivs på Fridhemsplan. Egentligen har jag bara ett problem med den butiken och det är att jag inte kan ta ut "extra" pengar n¨¨ar jag betalar med VISA från Swedbank utan bara om VISA är från Nordea. Jag förstår det helt enkelt inte. Idag "snubblade" jag över en lösning! Jag köpte för en gångs skull torkad frukt, men när jag betalade förstod jag varför jag inte brukar göra det oftare för matkassen blev mycket dyrare, så jag lämnade tillbaka den torkade frukten i kundservice och fick pengarna tillbaka. Så att för att lösa mitt problem att få ut "rena cash" är att köpa torkad frukt och lämna tillbaka den.

SL är "fantastiskt"

Hej på er alla,

nu har jag haft 2 dagar med SL-krångel! I går skulle jag ta bussen mellan Dramaten och Segelstorg, men icke! Det var tydligt att det inte var någon trafik här, för de la spår till den nya spårvagnen. Det fanns ingen som hellst information vid busskuren hur jag skulle kunna resa med SL. En gammal man med en rullator skulle också åka buss, men istället så gick vi sakta upp till Segelstorg. Det bra med detta var att han berättade många intressanta historier om stockholm efterkriget.

När jag kommer ut från World Trade Center visar det sig att taket ska skottas varför man valt att stänga av trafiken. Så det vara bara att vandra vidare.

I morse när jag skulle in till staden för att arbeta så fick jag sitta på Skanstullsbron i över en halvtimma - utan att få veta var som hände.

Nu på eftermiddagen då så stod jag i minst 20 minuter vid Medborgarplatsen utan att få någon som hellst information om "Resegaranti" http://sl.se/Templates/FAQPage.aspx?id=6328 eller vad problemet gäller!
När trafiken börjar att gå efter ett tag så är det en t-banechafför som gör sitt jobb. Han informerar att det är ett tåg som fastnat vid en backe vid Torhildsplan. Han säger att de som har bråttom och ska till T-Centralen kan ta Röd-linje vid Gamla Stan och de som ska till Fridhemsplan tar samma tåg och byter till blå-linje vid T-centralen!

SL / MTR måste börja leva upp till sin Resegaranti och framför att informera oss resenärer! Det komiska eller tragiska var att Banverket, SJ och SL vid en hearing i går i Riksdagen sa just detta:
http://svtplay.se/v/1894875/svt_forum/utfragning_om_vinterns_tagproblem__del_1?sb,k108202,1,f,-1
http://svtplay.se/v/1895125/svt_forum/utfragning_om_tagforseningar__del_2?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,1894875/sb,k108202,1,f,-1

14 februari 2010

Inspiration från vardagen

I måndags såg jag "The Coca-Cola Case" i en proppfull aula på Stockholms universitet. Frågan jag ställer mig är - Hur mycket kan vi "friskriva oss" från ansvar för medarbetarna hos våra samarbetspartners?

Jag har också funderat på hur vi gör våra organisationer och företag mer välkomnande - både när det gäller medarbetare, kunder och leverantörer. Trygga och inspirerade medarbetare, som delar en gemensam vision och styr mot gemensamma mål. Kanske är det viktigt med de kärnvärderingar och företagskultur, som diskuteras fram gemensamt eller som redan finns där?

Några timmar under veckan har jag tillbringat ute på Möbelmässan ute i Älvsjö. Det var verkligen inspirerande att strosa omkring bland unga designers och etablerade företag. Speciellt fastnade jag för en soffa som var gjord av använda klätterlinor. Den lovade designern heter Oscar Andersson och går på Beckmans C0llage of Design.

I torsdags utnämnde Rektorsakademien Inger Nyrell, Rektor Ross Tensta Gymnasium till priset "Heja Rektorn". Två av hennes elever höll tal för henne och lyfte fram hennes energi, engagemang och förmågan att lyssna. Det var något som de uppmanade alla rektorer att göra.

I dag kommer jag att delta på ett arrangemang där Naturskyddsföreningen, som organisation ska diskuteras vad gäller - viktigate områdena, hur NSF ska bli roligare, starkare och effektivare.

9 februari 2010

Why Coca-Cola?

I går kväll var jag medbjuden till en filmvisning på Stockholms universitetet. I salen satt över 400 studenter och de som inte fick plats att sitta på stolarna satt i trapporna eller hängde mot väggarna. Inte sedan Dr.Rickard Stallman var och föreläste på KTH 2008 har jag sett så engagerade och intresserade studenter. http://www.youtube.com/watch?v=ha6viBuc-j8&feature=player_embedded

Filmen som visades var "The Coca-Cola Case" http://www.cinemapolitica.org/the-coca-cola-case Filmen jag fick se gjorde mig verkligen beskymrad. Är det så här vår värld se ut? Jag hoppas inte det! Arrangemanget varade i sammanlagt 3 1/2 timmar så jag var allt lite mosig i huvudet när jag gick hem och tyvärr var det ingen från Coca-Cola där och bemötte de som sas. Vad jag undrar är om någon oberoende undersökning gjordes för utom av Colombians domstol och av Coca Colas nytillträdde CEO? Genomfärde ILO någon genomgång av anklagelserna? Ställdes Coca-Cola inför amerikansk domstol? Hur ser anställningsförhållandena ut?

Nu när jag kom hem gick jag in på Coca-Colas hemsida och läste på deras hållbarhetsdel. Jag fastnade vid en video av Coca-Colas Chairman and CEO Muhtar Kent. http://video.thecoca-colacompany.com/presscenter/avcenter/view/sustainability/sustainability-at-the-coca-cola-company Hade jag hört detta tal om hållbarhet tror jag att jag hade varit imponerad, men nu blir jag vara konfunderad. Vad är det egentligen för "brand promise" Coca-Cola ger mig och är det transparant och äkta?

Vad jag såg var unga engagerade studenter , som ställer höga krav och kommer att ställa höga krav både som konsumenter och anställda! Över 400 studenter, som fyller en sal från 19.00 - 22.30 talar för sig själv tycker jag.

8 februari 2010

Boken "Customer Genius"

I går så blev jag medveten om att boken "Customer genius" av Peter Fisk finns och satt och bläddrade i den hos en god vän. Den hade kostat honom några hundra på Singapores flygplats och jag blev genas mycket intresserad, eftersom kundservice är ett av mina största intresse och tycker att det läggs alltför lite kraft på detta.

Eftersom jag nu har bestämt mig för att köpa boken så var jag inne på en del sajter för bokhandlarna men ingen hade den inne. Jag gick till Adlibris.se där den kostar 190 sek. Sedan tog jag mig till Amazon.co.uk för £9.72 (£14.99), men jag fick aldrig klart för mig vad frakten var till Sverige.

Jag tog och gick in på Bokus.se och fick här priset 144 sek, vilket i alla fall är -29% i förhållande till Adlibris.se. Fraktiden är, som jag se det, internet bokhandlarnas största problem för att jag inte vet riktigt när de kommer. Adlibris, som jag alltid har köpt av innan har en flexibelt sätt att se på dessa dagar varför Bokus.se 3 arbetsdagar + 5-8 arbetsdagar gör att jag borde ha mitt paket med boken senast den 18 februari. De leverera till ett närmare utlämningsställe än Adlibris.

Vad jag vill visa med detta enkla exempel är:
- det lönar sig att kolla upp flera olika internetr bokhandlare, jag spara i detta fall 56 sek
- det gäller att tydligt visa hur mycket frakter och andra kostnader kommer att vara
- när inte produkten levereras i tid ta ansvar för detta - annars lita inte kunden på att nästa vara kommer att levereras i tid och testa en annan leverantör.

När du som kund är nöjd så är du inte lika villig att byta leverantör!

7 februari 2010

Inga tillsatser!

En kontakt på Facebook visade mig en annons från Findus, som lät så här:
"Följ med till Indonesien och få en smakfull lunch utan (krångel) onödiga tillsatser". Krångel var överkryssat och ersatt med orden onödiga tillsatser.

Jag reagerade omeddelbart på detta och undrade egentligen hur Findus hade tänkt här. Denna reklam var för en typ av en halvfabricerad lunch, som vi kan köpa i en liten låda.

Eftersom jag verkligen ville veta hur Findus har tänkt här så tar jag telefonen och ringer deras "konsumentservice" och möts av följande meddelande, som också går att läsa på deras hemsida:

"Ring oss
Konsumentservice tar snabbt emot ditt samtal på telefonnummer 020-88 60 00. Samtalet är kostnadsfritt.

Måndag-onsdag 09.00-12.00 och 13.00-14.30
Torsdag 09.00-12.00
Fredag Stängt"

Det var på torsdagseftermiddagen, som jag fick se annonsen så det fanns ingen "konsumentservice" att få.

Jag väljer att ringa till Findus Sveriges huvudkontor i Bjuv 042-86 000 för att höra hur de tänker. Jag får tag i en person, som lovar att föra fram min fråga och att jag ska kontaktas under fredagen. Nu är det söndag kväll och inget har jag hört från FINDUS.

Kunden i Centrum

I lördagsmorse valde jag att titta på TV4s morgonprogram. Under morgonen hade jag och andra möjlighet att ringa 077-150 5000 för att lämna synpunkter. När jag "kom fram" meddelade mig en röst att det tyvärr var många som ringde och att jag fick ringa ingen. Det gjorde jag 5 gånger! Sen gav jag upp!

Jag lyssnade på programmet med tittarobudsmannen och får detta en allt klarare bild av tittarsiffror är allt tex har TV4 tagit bort barnprogrammen på morgonen pga för dåliga titta siffror.

Jag chattade med tittarombudsmannen - men fick inga svar! Det var helt vanliga frågor som jag hade i mitt lilla huvud.

Att komma i kontakt med TV4 per telefon är näst intill omöjligt utan de hänvisa till Tittarombudsmannen på deras hemsida - där de ska besvara alla mail, men det gör de inte- har jag märkt.

Hur är det tänkt att äldre generationer, som ej har internet ska kunna komma i kontakt med TV4?

Under sändandet av Robinson Karibien så har vi tittare möjlighet att använda Facebook och Twitter, men responsen från TV4 och produktionsbolaget var förvånandsvärt magert - med tanke på Robinson som varumärke.

Tänk vilken möjlighet TV4 hade i lördags att få verklig respons från sina tittare via telefon och chat, men tittare tröttnar också när engagemanget inte är äkta. Jag hoppas att TV4 tar tag i detta och se till att få ett äkta engagemang för oss tittare.