13 januari 2011

Hur kommer jag till Tekniska museet?

Den frågan ställde jag till en medarbetare MTR Stockholm, som sitter i spärrarna och han hade antingen ingenaning eller var totalt ointresserad. Personalen i spärrarna borde vara motiverade att hjälpa eftersom de är allt färre som behöver ha hjälp med stämplingar. En annan tanke som slog mig var om MTR Stockholm utbildar dem för att de ska kunna ge service till resenärer och turister?

Tanken låg och skavde - så jag ringde SL Kundtjänst 08-600 1000 för att bli klokare! På telefonsvararen informerar de fortfarande om öppettiden under nyårs- och tretondagshelgen (de ringer nog inte så ofta till sig själva eller lyssnar de inte på kunderna som berättar?) SL Kundservice består av ett 10-20 medarbetare, de ska svara på 80% av samntalen inom 2 minuter - mitt besvarade de efter 7 minuter. Jag ställde frågan om vad man ska kunna få hjälp med i spärrarna - och får svaret att de inte får någon utbildning med att hjälpa till med vägen.

Nu i morse talade jag med en utbildare på MTR Stockholm och hon berättade att spärrvakter visst både fick utbildning i att hjälpa och hade verktygen för att hjälpa!!! De har också trafikinformatörer i vita västar gående på vissa perronger.

Så det finns allt en hel del att göra för att förbättra bemötande och tjänstvillighet innan alla turister kommer i sommar! Lycka till SL och MTR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar