8 januari 2011

Min 1/2 dag med Veolia

Min far kör mig ner till Växjö C för att jag ska tåget och byta i Alvesta, men perongen visar sig vara tom! ... börjar ana oråd.

Jag tar fram min mobilbiljett från Veolia och det visar sig att jag ska åka buss! Vi går bort till bussarna och träffar på en busschafför från Veolia. Jag ger honom bussnumret 97150, som jag ska åka med! Han pekar mot den enda buss som står på stationsområdet ca 350 meter bort och tror eventuellt att det kan vara den! När jag börjar gå mot bussen går den!

Är det inte konstigt att man idag när man beställer en tågbiljett lika väl kan hamna på en buss! Min far och jag är ganska lika och börjar kolla efter skylta och översiktskarter över var bussarna ska gå från - men vi hittar inga! Det var nog bussen, som gick som jag skulle ha åkt med och varför stod den absolut längst ifrån tågperongerna när de allra flesta tror att de ska åka tåg?

Konsekvensen blir att far min får köra mig till Alvesta C. Jag samtalar med Göran som har jouren på Veolia, men vi blir väl inte riktigt överens utan jag får tala med Veolia centralt på måndag.

Några råd till Veolia:
1) Gör biljetterna tydligare om att det är buss som gäller vid beställning!
2) Förenkla bussnumrena så att både resenärer och egen personal kan hjälpa varandra och förstå.
3) Se till att bussarna avgår i närheten från perongen för att underlätta för era tågresenärer.

Väl ute i Alvesta visar det sig att tåget är mer än 20 minuter försenat, vilket hade varit bra att jag fått information om.

När tåget kommer så visar det sig att nummer på vagnarna inte alls stämmer och att jag som resenär får göra det bästa för att finna en plats.

Restaurangvagnen är en kupé där allt har samlats och det gäller ju att vara flexibel, men mest synd var det om tjejen, som arbetade där i en kaotisk arbetsmiljö. Konduktören har också en mycket stressig arbetsmiljö! det visar sig också att högtalarsystemet inte fungerar varför personalen får gå och informera alla resenärer kupé efter kupé hur försenade vi var. En 30 minuters försening är jag allt rätt nöjd med! upp till Stockholm.

Bra saker tyckte jag var:
1) Att jag utan att be om det bjöds på kaffe och kanelbulle. Något som SJ skulle lära sig av.
2) Den stressade men endå mycket trevliga personalen.
3) Jag gillade de gamla Kupé vagnarna som påminde om klassresorna på 70-talet. Dessa gör att man får mycket bättre kontakt med sina medresenärer och sätena var riktigt sköna.
4) Resan var billig!

1 kommentar:

  1. Hej Peter!
    För att ta Veolia i försvar:
    * såvitt jag vet är inte tågtrafiken mellan Växjö o Alvesta avreglerad på samma sätt som den på stambanan Malmö-Stockholm. Därmed FÅR inte Veolia köra tåg där utan bara ha en "anslutningsbuss" till Alvesta.
    * Alla bussar som ej är stadsbussar går på inre planhalvan, dvs max 50 meter från spår nr 1. För en stockholmare som du så borde det definitivt vara i "närheten av perongen".
    * Hur skulle dom ha meddelat dig om att de va 20 min sena i Alvesta? Brukar Sj ringa o tala om att de är sena?
    mvh
    Jocke

    SvaraRadera