27 februari 2011

Ärlighet är viktigast

Detta hörde jag på ett seminarium idag och det har fått mig att fundera en hel del på detta medans jag gick hem i kväll!

Kan det finnas några undantag?
- När det handlar mer om mitt eget ego än den jag vill hjälpa! Jag bruka numera fråga den andre/andra om hon/ han vill ha mitt tips eller åsikt. Så var det i eftermiddags på det internetkaffe jag bruka gå till. Jag har hjälpt de en del med sin affärsutveckling, men idag ville inte killen bakom disken ha mitt förslag eller trodde han jag skulle berätta det ändå? Konsekvensen blev att jag bara satte mig och började arbeta igen utan att säga något! De hade tjänat pengar på mitt förslag direkt.
Det kostar inget att lyssna på dina kunder, men det kan kosta mycket att inte göra det!

Vad jag kom fram till är:
Ärlighet är det som är en av byggstenarna till förtroende att kunna visa att man är värd detta förtroende tex att hålla löften, behålla hemligheter, som sagts i förtroende är själva limmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar