26 februari 2011

Därför har jag slutat äta på McDonalds...

...men jag vill tro på att människor och företag är goda och kan bli bättre!

Visst kan jag ge tre exempel till mitt ställningstagande!
1) För ungefär 2 år sedan visade det sig att de tre stora hamburgekedjorna använde svart arbetskraft! Alla lovade de Janne Josefsson att ta tag i detta! ... och jag åt bara Sibylla under ett år! Ett år senare gjorde Uppdrag Granskning en uppföljning - MAX Hamburgerestaurang klarade sig med ett MVG. Mc Donalds och Burger King fick undertjänt!

http://svtplay.se/v/1958253/vastnytt/mc_donalds-agare_vagrar_kommentera

http://svtplay.se/v/1979619/rapport/mc_donalds-chef_far_sluta_efter_granskning

Frid och fröjd hoppas jag!

2) Jag trodde att man kunde köpa billig, fräsch mat på McDonalds! ... men kunde jag det?

http://svtplay.se/v/2001030/rapport/mcdonalds_saljer_gammal_mat

Dokument Inifrån

http://svtplay.se/v/2001470/dokument_inifran/mcfusk_och_co

3) Sedan kommer snabbt därefter att medarbetare tvingas till att ta rast och därmed inte få betalt! ... och att tidskort ändrat. Jag blev ursinnig över detta och kontaktade McDonalds som lovade att ändra sig!

http://svtplay.se/v/2002996/rapport/tvingas_jobba_gratis_pa_mcdonalds

Jag kommer ihåg 90-talet då McDolnads ofta var i medierna pga att de inte tänkte på miljön, men sedan började de arbeta med "Det naturliga steget" och verkade få rätsida på mycket. Men nu händer lite för många dåliga saker slag i slag.

Förtroende byggs av ärlighet! Ett företags verksamhet byggs förhoppningsvis på en värde grund med kärnvärden att kommunicera och leva efter! Vad är McDolnads?

Men Mc Donalds tjänar 140 miljoner i sänkta arbetsgivaravgifter som de inte vill uttala sig om - och de märker säkert inte att jag har slutat köpa deras hamburgare!

http://svtplay.se/v/2201781/rapport/mcdonalds_tjanar_140_miljoner_pa_unga

Jag vet att jag ha många vänner som äter på Mc Donalds än idag och jag vill inte tjata på er, men här har ni mina anledningar att jag inte vill gå dit!

Kolla in morgondagens Uppdrag Granskning "Generation Utanför" på SVT

http://svtplay.se/v/2327979/klipp_generation_utanfor

PS Mc Donalds gör reklam för att deras kaffe kostar 10 kronor på MAX Hamburgare får jag en kaffe till maten DS

1 kommentar:

  1. Peter, jag har försökt få tag idig, efter att du sökte mig per telefon idag. Som McDonald's presschef skulle jag vilja ta chansen och bemöta lite av den kritik som du framför. Självklart blir vi också illa berörda av de historier som beskrivs i Dokument Inifrån, och vi har sedan uppgifterna kom till vår kännedom arbetat med att gå till botten med vad som hänt i dessa fall, och vi kommer, som alltid när vi får vetskap om felaktigheter, vidta nödvändiga åtgärder. Det har vi gjort vid tidigare granskningar, som du också tar upp i ditt inlägg, och det kommer vi göra nu också. Det är självklart helt oacceptabelt att skicka medarbetare på ofrivilliga raster, trakassera eller på annat sätt behandla medarbetare ill! Att systematiskt behandla medarbetare fel vore rent ut sagt kontraproduktivt, utöver att det vore förfärligt oetiskt. Det är nämligen bara med nöjda medarbetare som vi kan ge våra gäster den service och den höga kvalité som de förväntar sig, en förutsättning för ett företag som vårt att nå framgång. Jag förstår att du är upprörd efter det du har sett i media, och de felaktigheter som har förekommit där är under all kritik. Men det är enskilda historier som inte är representativa för hur de är att arbeta på McDonald's.
    Vi har 12 000 medarbetare, och vi är inte ofelbara, det inträffar tyvärr fel. Men vi är ett företag med höga ambitioner, och vi tar vårt arbetsgivaransvar på väldigt stort allvar. Och låt oss inte glömma att vi trots allt erbjuder drygt 4000 unga en väg in på arbetsmarknaden varje år, en möjlighet att få arbetslivserfarenhet och omfattande utbildning både på arbetsplatsen och i våra internutbildningsprogram. Självklart är det ingen ursäkt för att se mellan fingrarna när det gäller eventuella övertramp mot enskilda medarbetare. Men vi vet från våra medarbetarundersökningar att den absoluta majoriteten av våra medarbetare trivs, och att 8 av 10 skulle rekommendera en vän att jobba på McDonald's. Det har jag svårt att tro att de skulle göra om McDonald's inte vore en bra arbetsgivare.
    Mvh Frida Berg, presschef McDonald's

    SvaraRadera