16 februari 2011

Mina fem kundservice förebilder

1) Ingvar Kamprad - ett affärs- och kundservicegeni! Han förstår värdet av en stark företagskultur. En möbelhandlares testamente är en stor del av hemligheten bakom IKEA. IKs sätt att behandla människor är unik - att stå och krama över 1000 medarbetares och gamla medarbetares händer efter en julmiddag och han lägger 30 sekunder på alla blir över fyra timmar. Imponerande är bara förnamnet!

2) Lisa Ekström var tidigare kundservicechef på SAS där hon förändrade en "slaskhink" av medarbetaröden till en avdelning som var mer effektiv, medarbetarna hade kul och var stolta! Lisa är en duktig ledare och en fantastisk berättare!

3) Jacob, som har tobaksaffären vid en av Kungstornen! Han är en underbar personlighet som vet hur man synliggör sina kunder genom att snabbt lära sig våra namn! Tyvärr har Jacob varit sjuk, men jag hoppas att du snart är tillbaka!

4) Ulla-Greta som var säljare på Telias butik på Kungsgatan! Alla medarbetare som har arbetat med dig i butiken har bara goda saker att säga om dig! Jag köpte alla mina telefoner från dig under 5 år och jag förstår att vid 67 år så ville du gå i pension!

5) Ralf Arnestig - TeliaSoneras legendariske kundtjänstchef, som är en av de få som inte Sverker i Plus rådde på. Hur du hjälpte mig att hjälpa min personliga bankman var mycket värdefullt för mig och min bankman. Om du skriver en bok om kundservice är jag den första att läsa den!

Bonus blir:
Kenth Åkerman som är ett riktigt fullblodsproffs med många böcker bakom sig och som nu använder radioteknik för att nå ut med sina coachtips!
Kenth var min handledare när jag och en studiekamrat skrev en C-uppsats om Databasmarknadsföring- du var ett stort stöd! Dina böcker och föreläsningar om kundservice håller världsklass!

För mig är bra kundservice att:
à) Att se kunden
b) Att lyssna på kunden
c) Att förstå att en nöjd kund är en värdefull kund som hjälper företaget att marknadsföras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar