15 februari 2011

Min lilla IPhone och jag!

Jag är allt lite orolig efter att ha tillbringat 5 timmar vid en servicedisk i Telias butik på Kungsgatan i Stockholm. Xperian X1 har ett dåligt track record - mycket inne på service - VARFÖR kallar inte SonyEriksson tillbaka dem? Enligt Telias teknik så har de en dålig statistik i förhållande till antal sålda.

Ack vad många IPhones jag har sett som kunderna har haft problem med - egentligen skulle Apple betala Kr
delar av Christians lön!
- De flesta har varit att de är helt "döda" - att byta batteri kostar ca 1000 SEK och då byts telefonen ut för att sedan skickas till Holland för att byta batteri, men det märker du aldrig. Allt för svårt att byta batteri.

Många kommer in när de har varit utomlands för att de trots att de har ändrat inställningar så att de inte ska kunna gå ut på nätet bara genom WiFi. MEN då måste du starta om telefonen efter ändrad inställning. Detta har kostat många 10.000-tals kronor.

I går kom det in en IPhone3 kund med en telefon där skärmen var totalt svart! De var tvungna att göra en total omställning av telefonen, vilket gör att han tappar alla information. Hoppas att han har back Up!

En annan kund som har haft sin IPhone3 i 1.5 år - denna var också helt omöjlig att starta! Telia i detta fall hävdar att Aplles garanti bara gäller i ett år (hur den nu kan göra det) - vi har ju en Konsumentköplag som inte ens Apple borde kunna sätta sig över! Bevis bördan låg på honom som kund och han skulle få betala servicen, men Apple byter bara ut och då skulle han få en ny som han skulle få betala 5000 SEK för. Kan detta vara möjligt att man få göra så här?

Apple verkar inte ha förtroende för sina egna produkter - års garanti återspegla inte detta. Hur kan bevisbördan läggas över på honom?

Vad tog vår konsummentmakt vägen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar