27 februari 2011

Är vi i en ny Facit-tid!

Detta är en fråga jag har ställt mig under en tid.

Ny affärsmodeller på intåg ett hot mot etablerade marknadsledare!?
Jag kommer här att ta upp:
- Telefonoperatörerna
- Mobiltillverkarna
- Mjukvarutillverkare
- Dagstidningar

Du kan se detta som en Krönika:
Den svenska telefonmarknaden har förändrats mycket under de senaste åren - allt fler väljer att inte ha fasta abonemang pga de ser de fasta avgifterna som höga och lite "omodernt" att måste vara hemma för att svara.
För mobiltelefonoperatöretna så har också landskapet förändrats med tex SKYPE och VIBER. Jag har gått över till VIBER och ju fler av mina vänner som gör det ju mer pengar sparar vi. De fyra stora operatörerna TeliaSonera, 3, Tele2 och Telenor har verkligen dragit ner på sin kundservice! Fortfarande är Telia bäst!

Mobiltillverknaden förändras och ingen kan väl sia om hur den kommer att se ut. Det går bara att konstatera att i dag IPhone är större än SonyEricsson på mindre än två år. Marknadsledaren Nokia minskade med mer än ett Apple. Detta tror jag beror på att Apple har gjort många rätt! IPhonen är mycket användarvänlig, systemet är stabilt och de har en fungerande marknadsplats. Något jag tror att alla måste bli bättre på är att lyssna på sina kunder.
Apple är lite nonschalanta tex ger de bara ett årsgaranti, vilket inte imponera på mig. Det tolkar jag som att man inte har något förtroende för sin egen hårdvara och lite farligt ute när man talar om hållbarhet.
Apples slutenhet kan också bli ett problem för dem.

När det gäller mjukvaror så har vi som användare alltid fått vara Microsofts "försökskaniner". Vi har lärt oss att starta datorn innan vi hämta kaffet för att få systemet att starta. Jag har märkt förändringarna att många systemutvecklare väljer att sitta med en Apple dator som kör med LINUX som grund för att de är stabilare. Jag har egen erfarenhet av en SonyEricsson X1 som kör med Windows och har en start tid på ca 5 minuter. Microsoft och andra företag måste lyssna mer på oss!

När det gäller Dagstidningsbranschen, i alla fall i Stockholm, så måste inkomsterna från prenumeranter minska. De lider av att de inte ha vårdat sina fullt betalande prenumeranter och hela tiden kör kampanjer för att hålla uppe siffrorna för att få bra statistik. Jag tror att alla ni som bor i Stockholm har sett dessa ställ med gratis tidningar från DI och SVD. DN har ett samarbete med Waneys Coffe och Pressbyrån att DN ingår i deras frukost erbjudande. Jag träffar nästan varje dag någon som vill ge mig en Dagstidning och sedan erbjuder mig ett prova på gratis - men det var ett tag sedan jag tog det erbjudandet. Blir för mycket papper i hemmet. Jag läser ju ändå den på andra platser- på tåget, flyget, på kontoret, på biblioteket , ibland på läsplattan eller i IPhonen.

Vad som kommer att hända får vi allt vänta en tid på och jag ser verkligen fram emot att se hur marknaderna utvecklas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar