29 april 2011

Jag är så imponerad av...

I förrgår hade jag förmånen att att få delta på initiativet Playing for Change- konferans på Grand Hotel. Polis helikoptern svävade i luften - polisen hade barrikaderar gatorna - men jag kom in. Alla var där - till och med Rysslands premiärminister Putin var där - i byggnaden.

Är CSR lönsamt? Jag ska säga att jag om du hade nämnt Kinnevik och deras bolag för en vecka sedan för mig så skulle jag vara mycket tveksam att arbeta för dem! Men innan jag bestämde mig för att delta så läste jag allt jag kom över från Playing for Change - detta triggades av David Lillo (en hjälte, som med sitt team driver Marathon-gruppen i Husby mm), som under sitt tal då han tog emot priset på Sverige prisutdelning den 8 april på Berns, som vinnare i JCI TOYP awards 2011 (Ten Outstanding Young People) sa att han fått reda på att han dagen innan fått en fantastisk möjlighet av Playing for Change!

Efter att ha läst om Playing for Change, varit på arrangemanget och träffat människor fylls jag av beundran, tankar och lycka! Vad ska vi göra här näst? Kontakta mig gärna så kan vi väl ta en kaffe och börja "resan" - hur vi kan göra världen lite bättre! Jag har också ett helt annan inställning till hur jag ser på Kinnevik-koncernen och dess företag - från att knappt ha funderat på dem som arbetsgivare - kan jag säga att jag MYCKET gärna skulle kunna arbeta för dem! Jag tror verkligen att företag som har värderingar och LEVER dem!

Bland annat så lyssnade jag på Johanna Järnhäll och Åsa Järnhäll Olsson berätta om sitt initiativ -Föreninge utnyttjad.se . De berättar om hur de har tagit fram ett utbildningskoncept för låg-, mellan- och högstadiet - för personal inom skola, förskola och offentlig verksamhet! Det handlar helt "enkelt" att vi få börja våga att tala om den svåra frågan om sexuellt utnyttjade barn - de finns där VI får inte blunda - de vill kanske försöka berätta - VI måste försöka att lyssna och de vill kanske föra en dialog - VI måste försöka samtala om detta hemska som vi helst inte vill skulle finnas! En god vän Björn gick för och berättade för oss och i TV hur han hade blivit sexuell-utnyttjad som barn - han ville inte att det skulle hända igen! HAN är en hjälte. I går "växte" Patrik Sjöberg - tidigare en över 2 meter stor sporthjälte med attityd till en verklig och mänsklig hjälte och berättade om hemskheter han hade blivit utsatt för som barn och ungdom! Tack! Kinnevik, Playing for Change, utnyttjad.se, Björn och patrik Sjöberg!

Jag har haft tur! med min uppväxt - men jag lovar att våga ta upp de obehagliga samtals ämnena från 27 april 2011 och så länge jag lever!

1 kommentar:

  1. tack för ett inspirerande inlägg! låter som du har antagit utmaning för att förbättra världen, World Improver Challenge, dela gärna med dig på:
    http://www.facebook.com/event.php?eid=165872676802558

    SvaraRadera