30 april 2011

OPERATION SMILE (SLOW LOW)

Denna blog har sin utgångspunkt i min förra diskussion kring Kungombudsman ( lämnade denna felstavning - Konungen till ära på hans födelsedag och det bli kanske bättre). Jag har ringt, ringt, ringt till 08-600 1000 SL Kundtjänst, jag har besökt, besökt och besökt SLs Kundcenter! Jag lägger en bra dag 2-3 timmar tillsammans med SL och dennes underleverantörer - så när någon inte är professionell - ibland tyvärr jag också! - så tar det mycket energi.

Jag lyssnade på Morgan Alling i torsdags på Think Big Lecture - oj vilken uppleverlse, oj vilken storyteller, oj vilken tolig jäkel! Han trollband oss i över en timma och frågorna verkade liksom inte vilja ta slut! Han har skrivit den fantastiska boken "Kriget är slut" (som kampera med "Kamprads lilla gulblåa" på sängbordet, i ryggsäcken och i tankarna just nu!) Han är proffs ut i fingerspetsarna! Han uppmanade oss att "Ta bladet från munnen" och säha i från! och det gör jag nu!

Hukar er i bussarna, pendeltågen, t-banan vänner! JAG ÄR TRÖTT PÅ DEN TYSTNAD OCH ARROGANS SOM SL OCH DESS ENTREPRENÖRER VISA OSS RESENÄRER! (jag försöker också lyfta fram det positiva!

Det ha slagit mig att alla underleverantörer och medarbetare till SL uttrycker sig som att SL är väldigt diktatorisk i sitt sätt och bemötande! Jag konstaterar att SL inte är intresserade av att ha ett bra bemötande eller samtal med oss resenärer - har aldrig blivit uppringd av någon från SL (ett undantag och hon känner jag) - de har t.o.m. lagt ut kundtjänsten, som jag ser som en av deras kärnverksamheter. Man får ALDRIG svar när man hjälpt och poängterat något som utvecklar SLs verksamhet! Hade jag varit i den organisationen och haft någon utanför som visar mitt engagemang utan att KRÄVA något så hade jag nog i minsta fall använt denna kontakt! Men icke SL! Inte ens ett samtal!

Denna OPERATIONs ända syfte är att få SL att förstå att det är vi resenärer (som de aldrig möter, aldrig talar med och vissar ett totalt ointresse inför lite respekt! Det är fr.o.m. i går NOLL-tollerans för ej genomtänkta lösningar, ej tänkta tankar, otrevlighet och brist av empati! GO EXCELLENT, MTR Stockholm; SL, Keolis får damma av sina kvalitetssystem och börja gölra avvikelse rapporter som kan följas upp vid revissioner!

Från och med nu hoppas jag att vi kan utvecklas tillsammans - tyvärr kommer det att kosta pengar! Men det kommer sparas pengar i det stora hela!

MEN nu är det slut på GRATIS! NU är det slut på att de får komma undan! Nu ska det krävas svar om det så ska ske genom media -(inte bara min blogg) - för SLs resenärer har rätt att bli behandlade professionellt och värdigt!

OPERATION SMILE - går ut på att lyfta fram bra saker som SL och deras entreprenörer gör, men också gnugga på förbättringar! Tex så fick jag ett SMILE över mina läppar med buss 19 i går när vi kommer till Sågverksvägen så hörs följande meddelande igenom högtalarsystemet! - För er som ska vidare till Stureby (buss 19 S går 500m in på Götaforsvägen - inser nu att de kanske lyssnat på mig?) kommer anslutningsbuss 19 stanna vid samma hållplats! Det första service inriktade jag har hört genom högtalarna på denna linje sedan den startade - men 10 gånger har jag hört gnäll och utskällningar av kunder! Snacka om bad will!

Men i fortsättningen kommer SL Kundtjänst att faktureras 100sek exkl moms vid varje samtal som behöver göras för att förbättra deras kundrelationer! Varje gång som en medarbetare svarar utan att presentera ens förnamn blir det ytterliggare 100 sek. John som ansvarar för SL Kundtjänst på GO EXCELLENT vet på måndag att denna service sker genom löpande räkning!

Jag talar med busschaffören som sitter med sin "blå kontrollmanick" om han tycker det är meningsfullt - de har sagt till mig att göra det ! SL lyder man - SL är lite som Gud numera de talas om de står på skyltar osv men att få tag i dem via telefon är omöjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar