10 juni 2011

Att utbilda live vs att utbilda över nätet?!



I går hade jag mycket restid och funderade på vad vi lägger våra resurser.

Vi har uttalade mål om att dra ner på vårt resande varför jag satt mig in i vissa internetbaserade verktyg. Telia har visat många fördelar med att använda sig av olika tekniska lösningar.


De främsta fördelarna jag ser med utbildningar med hjälp av videoteknik är (detta är baserat på verklig information):
- Sparade kostnader - 73%
- Tidsbesparing, -50-70%
- Starkt minskade CO2 utsläpp (uträkning sker under dagen)
- Svårare att nå för kollegor och kunder under dagen tex under flygresorna.

När man utför utbildningar på plats så har det positiva fördelar som:
- Få möjlighet att se anläggningen.
- Träffar andra kollegor på plats.
- Lättare att se hur budskapet går fram.
- Träffar många trevliga människor under själva resorna - tex fascineras taxichafförer och deras berättelse - är bara att ställa frågorna dvs trycka på "play"-knappen.
- Få se nya platser och möter nya människor.

Efter utbildningarna så har kursutvärderingar och kursmaterial delats ut till deltagarna och har överlag varit positiv oavsett om det har sett på plats eller via teknik.

Så nästa gång får ni helt klart fråga er vad ni har att vinna på det ena och det andra - det viktiga är att vi tänker efter!

Fortsättning följer i kväll då jag kommer ge er en länk där även Telia visar dessa resultat och jag kommer att räkna på de ytterligare CO2-utsläppet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar