11 juni 2011

Utbildning på plats eller via internet - valet är ditt!

Egentligen var det taxichaffören uppe i Norrland, som får mig att skriva denna blogg - han ifrågasatte den mänskliga påverkan på klimatet och naturen - det fick mig att räkna, googla och skriva!

I sin Miljörapport beskriv Telia, På väg mot en långsiktigt hållbar utveckling,en hel del om vad internetmöte innebär för dig, dina kollegor och naturen.

Jag har aldrig riktigt räknat på min CO2 vid ett specifikt arrangemang men tyckte att de blir allt viktigare att göra detta - det finns en tendens att blunda - hos mig och andra!Om vi hade haft denna utbildning över internet och telefon så talar vi CO2 utsläpp i kg. Nu när jag hade den i Norrland innebär det ca 250 kg CO2 för mina resor. Hade vi tagit utbildningen i Stockholm dvs kursdeltagarna hade tagit sig ner hit hade det varit 1-2 ton CO2 för ett utbildningstillfällen.

Jag kom snabbt fram att vi på internet utbildningar inte bara spara CO2 utsläpp utan också pengar!

Glömmer inte då en duktig Professor i nationalekonomi nämnde en siffra på vad hans flygresa till Almedalen skulle innebära för CO2 utsläpp och sedan när jag kollade det med SAS så visade sig denna siffra vara 1/3 av den verkliga. I år kommer du att kunna se över 260 av arrangemangen på Almedalen på internet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar