16 juni 2011

Vad påverkar mig att bli irriterad, sur och förbannad?

Jag gillar inte när jag blir irriterad, sur eller förbannad och har därför funderat en del på vad som får mig att bli det! Jag vill göra ett utmärkt jobb och därför blir jag irriterad när personer inte visa något engagemang för mig som kund (särskilt när jag inte har ätit på ett tag).

Keolis kör buss 19 nere i Stockholm - det där med att göra det med kvalitet vet jag inte riktigt om de fixar! Till jobbet går det hyfsat, men på hemvägen så är det ibland inställda avgångar och en betydligt längre restid! Från att aldrig ha tagit taxi har jag nu sedan den 21 mars tappat räkningen på hur många gånger jag varit tvungen att ta taxi! Ingen resegaranti från SL! SL borde verkligen kolla på Arlanda Express resegaranti - 2 minuter försening och de kompensera! Vad tror ni så högt ställda mål gör med en organisation? - Jag ser att de gör Arlanda Express otroligt professionella!

Jag hyllade Arlanda Express här ovan- men måste tyvärr säga att inte allt fungerar! Jag kom med Sundsvallsflyget och landade 19.50. Kommer ner till perrongen för att åka strax efter kl 20.00.

Jag försöker lösa biljett men mitt visa kort fungerar inte! "Kort funderar inte" på båda automaterna. Jag tycker på knappen för att säga till att automaten inte fungerar! Får meddelandet att dessa gamla automater kommer att bytas ut i morgon!
Jag och åker upp till service hallen för att ta ut pengar! Jag tar ut pengar i SEB-automaten och åker ner igen... (fortsättning följer längre ner).
Sundsvall har en fantastisk flygplats - och jag var där en bra stund innan för att få något i mig! Men Pytt-i-Pannan var slut och hamburgaren skulle ta över 30 minuter. Det var helt enkelt problematiskt att få något att äta på flygplatsen. Till slut bestämde jag mig att överhuvud taget inte äta där!, vilket senare skulle visa sig inte vara en så god idé!

Jag förstår efter de senaste veckorna att de har blivit lite fler flygbolag i luften genom att jag åkt FlySmåland, SAS och Skyways. I bland konkurrerar de ibland har de lokala monopol? Problemet är när de flyger från olika terminaler från Arlanda - och jag inte har riktigt koll från vilken terminal de flyger ifrån!

När jag flög med Skyways upp till Sundsvall så ingick kaffe och kaka i biljetten. När jag flög med SAS till Skellefteå så fick jag frukost på planet! PROBLEMET är att jag aldrig vet när det är inkluderat i priset - hur får jag veta det?

Eftersom SAS har varit lite av ett föredöme för mig när det gäller kundservice och att fortfarande "Riv pyramiderna" finns kvar i mina tankar - gjorde det mig verkligen ledsen och bekymrad när jag märkte hur lite engagemang, som damerna i SAS servicedesk fäste vid mina konstruktiva förslag och idéer! Hur mycket missar de inte genom att hänvisa mig till deras kundservice - i stället för att visa engagemang och att de bryr sig om mig som kund!

Problemet för SAS är att:
- engagemanget från vissa i personalen är lågt, som hos MTR Stockholm, Go Excellent och Keolis!
- jag aldrig vet om jag får en kopp kaffe och en kaka!, vilket gör att jag blir på bättre humör!
- jag vet aldrig om eller vilka tidningar jag får!
- det tar mig ca 3h och 30 minuter att åka med tåg - och eftersom detta spara pengar för företaget och har ett betydligt lägre fotavtryck! Så kan man ju verkligen i fråga sätta varför jag tar flyg! Denna resa var det osäkerheten i hur SJ håller tiderna! Jag vill inte att denna resa blir 5h eller 6 h- men när SJ får upp kvaliteten så finns det ingen anledning att flyga! Under 50 mil tåg - jag jobbar ju mycket bättre på tåg också!
Även SAS bonusprogram har försämrats - har nog tre resor som ej är registrerade! Trots att jag har lagt in informationen i vårat resesystem!

Ska bli intressant att se vilken omvärdsbevakning SAS har? Kommer de att finna min blogg?


Eftersom jag arbetar med arbetsmiljöfrågor så reagerar jag kraftigt på att det se ut så här på Stockholms central. Det dam som ligger i luften är inte bra - det kan jag själv känna när jag som resenär går igenom detta!

Obevakade acetylen och syrgas-tuber har jag sett vid ett antal tillfällen!










Att det ska behöva se ut så här på en återvinningsstation är trist! Vad kan vi som boende i vårt område ta för ansvar? Tyvärr tror jag inte ens att de som gjort detta bor i vår bostadsrättsförening!

Arlanda Express: Jag kommer ner till plattformen och då visar det sig att automaten inte tar kontakter! Jag talar till "rösten" igen och han lovar mig att jag inte ska behöva de extra 50 sek för att betala på tåget! Nu är klockan över 20.30. Jag är framme vid centralen strax innan 21.00. ... och jag berättar vad som har hänt nu och på föregående resa! Mitt kort fungerade inte på förra resan heller, men då tog jag t&r genom att betala i den bemannade luckan. Jag såg resenärer ha problem med denna maskin och jag informerade om detta - men tydligen hade inget hänt.

Jag hade inte haft någon kontakt med Arlanda Express sedan min reklamation för sex dagar sedan, vilket gjorde mig besviken. När jag kom hem hade jag två biljetter, som visar att Arlanda Express resegaranti fungerar (till skillnad från SLs).

Kvällens blogg- kommer att handla om saker som gör mig glad, sådant som ger mig energi och får mig att stråla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar