10 juli 2011

Bara barn?!

I dag läste jag Aftonbladet och det var väl mest för att jag fick den, men en artikel fick mig att reagera särskilt! Det var Nanne Grönvalls artikel om barnfattigdom! "Barnfattigdom handlar om att hamna utanför". I denna går att läsa fööjande: "Det är människor som är intressanta, inte deras status, och vi måste slåss för att alla ska känna så. Vi får inte tro att bara för att ingen svälter ihjäl här så finns ingen anledning till oro. Man kan även svälta själsligt. Alla ska få en bra förutsättning i livet, det får vi aldrig ge upp"!

Jag har haft tur att få hjälp med mina läs och skrivsvårigheter, att vi klarade oss på en lön och att både mamma och pappa satsade energi på att lära sig för att kunna lära oss!

Av denna anledning, tror jag, att jag i dag läser fler böcker än de flesta, är väldigt föreningsaktiv, är mentor för flera ungdomar och har lärt mig att röra mig i många olika miljöer! Naturligtvis så bär jag med mig många av deras värderingar och den trygghet och lugn de har givit mig! Detta hoppas jag jag ska kunna dela med andra!

Jag vill lyssna, jag vill förstå och jag söker och försöker förändra mig själv och andra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar