26 juli 2011

När katastrofen kom till byn!

Satt och jobbade på fredag eftermiddag och måste säga att det blev många många rykten direkt!

Vad som hade hänt fick jag allra bäst veta genom Twitter (#oslo ...). Här fick jag en uppfattning om hur explosionen hade drabbat Oslo.

Genom Facebook, SMS och e-post fick jag ganska snabbt en uppfattning om hur mina vänner i Oslo hade drabbats, men som tur för dem och deras familjer så är det semestertider även där!

Förbluffad så här efteråt - blir man av alla dessa experter som pekade mot fundamentalistiska muslimer och det var till och med någon som tog sig på brottet.

Jag och en vän gick på fredagskvällen ut - utanför tullarna. Vi ville inte röra oss i centrum efter vad som hade hänt! Vi hade då hört om Utöya - och Aftonbladets spekulationer om att 25 - 30 personer hade blivit skjutna på ön - men detta kändes som rena spekulationer!

När jag vaknade på lördag morgon så visades detta snart snarare vara en underdrift! Detta var en mardröm! Här hade 600 engagerade ungdomar och vuxna - samlats för att växa som människor, ha roligt och skaffa kontakter! En eller några bestämmer sig att förstöra detta - ta deras framtid och störta deras nära och kära i sorg!

Frågan jag ställer mig är hur snabbt media är inne och spekulera - blir det fel får andra står tillsvars som tex Polisen med antalet döda. Jag väcks också till eftertanke hur vi använder vårat språk till varandra tex på nätet! Hur bla Mona Sahlin har behandlats är det många som borde fundera på!

Mer konstruktiva gränsöverskridande samarbeten som det som Mats Johansson (m) och Luciano Astudillo(s) gjorde när de visade Fredrik Gerttens film "Bananas" efter att fruktföretaget DOLE - stämde honom! Det är viktigt att stå upp för mänskliga rättigheter, respekt och tolerans!

I förra veckan så lyssnade jag på Henrik Larsson och hur media hade behandlat honom och hans nära!

Var drar media sina etiska gränser - är något jag under dessa tragiska dagar har ställt mig? Hur hade de agerat om häktningsförhandlingarna hade varit öppna? Hade ni givit honom en plattform?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar