5 juli 2011

Språket, samtalet och mötet !

Jag är inte den första som tänker det, inte heller den första som skriver det eller som säger det: Almedalen är en fantastisk plats - där du träffar gamla vänner, kollegor, bekanta, nya bekantskaper, företagare, företagsledare, ministrar, ungdomar, personer med olika utmaningar och styrkor!

I går så träffade jag Göran och Lars som berättade om de utmaningar som de har haft som på arbetsmarknaden, med sin nedsatta arbetsförmåga! Hur kul skulle det vara för dig att få berätta om allt du inte kan och hur relevant, i stället för dina styrkor? Lars intervjuade Arbetsmarknadsministern för att se hur regeringen arbetar med dessa frågor! En dam som hela tiden sitter med glasögonen på och ser tuff ur - visar sig vara en fantastisk människa som inget hellre vill än att jobba - men som behöver ha stöd - ibland för kortare mer flexibla tider! Detta var nyttigt att se vilka fördomar jag har och att bli lite mer försiktig med att dömna.

I går morse var jag och lyssnade på Björn Ranelid - vilken fantastisk språkjonglör, föreläsare och människa han är! Få föreläsare har jag sett vara så levande i språket, i rummet och i mötet, som han. Visst har jag haft en bild av Björn Ranelid - jag ska inte beskriva den dör den kommer från personer och tidningar som inte är så noga med varken sanningen eller verkligheten! Den tid som Ranelid senare tog med oss lyssnare och läsare var unik på många via!

Jag är imponerad av det arbete som jag ser KRIS - Kriminellas revansch i Samhället göra under dessa dagar i Samhället! De är ca 70 personer som syns och samtalar!

Det är jag som bestämmer - vilka jag våga gå framtill och föra ett samtal med! Det är jag som blir lite "fattigare" om jag inte vågar utmana mina förutfattade meningar (som kan kännas trygga) och fördomar, som vi tyvärr alla har - och som ofta bygger på okunskap och rädslor! Du blir "rikare" om du vågar! Världen blir bättre om du vågar! Någon annan blir gladare om du vågar vara trevlig och vänlig!
Min uppmaning till mig idag är att tag chansen och ha ett, två, tre - samtal med personer du i vanliga fall inte möter i din lilla värld!
Alla är värda en andra chans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar