20 juli 2011

Vad är bra servicenivå? Finns Konsumentmakt? Vem tar ansvaret?


I bland känns det som om man kämpar med väderkvarnar! Att vi som konsumenter har så mycket makt betvivlar jag med neddragningar i Konsumentvägledare, som ska betjäna allt fler medborgare!

Det fanns en tid då paket inte kunde hämtas efter kl 18 på vardagar och helgerna var inget alternativ! Så det har väl blivit bättre?

Det hade man ju kunnat hoppas på - men det gäller ju att man håller upp den höga servicenivån!

I onsdags så beställde jag böcker från Adlibris i två omgångar, som jag valde att slå samman för att det finns ingen anledning att krångla till det eller fyrdyra för Adlibris. Jag fick på fredagen 15/7 veta att böckerna skulle dellevereras. 3 av böckerna kommer på måndagen den måndag 18/7. Medan den sista boken kommer idag och levereras av Posten!

Jag får ett meddelande att paketet inte går ner i min brevlåda så jag ska hämta den på COOP Konsum Sockenplan! Ett par kilometer från där jag bor! Jag har i alla fall tre postutlämningsställen som ligger närmare! Jag har aldrig själv valt detta utlämningsställe! Jag vet att de stänger kl 22.00 och stiger av bussen vid ca 21 - när jag stått och väntat vid en stund kommer en av Konsum-personalen och visar på skylten att de stänger Posten vid kl. 21.00. - Nu känns det som "Falling Down" med Mickael Douglas! Jag känner mig besviken, irriterad och lurad! Hur skulle jag kunna veta detta!
Sedan har det blivit allt vanligare att den man har framför sig skyller på någon annan! I detta fall var det absolut inte COOP Konsum Sockenplans fel utan POSTEN som bestämmer ... I morgon när jag ringer så kommer de troligen att s¨åaga att det är Adlibris som bestämmer! När Adlibris får veta det så kommer de att skylla på någon eller något!

Men en bra leverantör tar ansvar oavsett om den heter COOP Konsum Sockenplan, POSTEN eller Adlibris. Jag har aldrig utkrävt något ansvar utan att ha bojkottat Adlibris under en period, men ändå har jag köpt för över 10.000 sek böcker under 3 år! Men om de vill ha mig som kund funderar jag ju på - för inget ansvar har tagits när böcker kommer sent, när böcker skickas till varierande utlämningsplatser trots att jag gjort andra aktiva val eller böcker har varit skadade!

Så frågan ni kommer att få i morgon . COOP Konsum, POSTEN och Adlibris! Vad kan ni nu göra för mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar