11 augusti 2011

En mycket spännande organisation - som gör en skillnad!

JCI - Junior Chamber International


Här har jag fått möjlighet att utvecklas, som ledare, företagare och initivativtagare!
Men kanske ännu viktigare att få vara med och bära traditionen vidare i en organisation som startades 1953 och som har haft samarbete med FN sedan 1954.
Jag har fått förståelse för hur viktigt en stadga är för att för att bära "själen" vidare och att finna nya personer som tar "över stafettpinnen".

Att vara med och driva arrangemang som Framtidens Ledare/Ten Outstanding Young Persons - samtidigt som jag har fått se andra personer utvecklas och byggt vänskapsband! I JCI kan du kandidera för olika styrelseuppdrag, men du kan också certifiera dig som tränare och på så sätt utveckla dig själv och andra!

Jag har fått möjlighet att delta på olika event, seminarier och workshops - i en organisation med individer som vill utvecklas! Som representant för JCI har jag fått möjligheten att komma i kontakt med många fantastiska människor och organisationer, som LSU, Sektor3, Scouterna, Sustainergies, SSES, Röda Korset, Tällberg Foundation, Fryshuset, Ung Företagsamhet mfl. Alla är vi viktiga delar av det civila -samhället. Vi har våra styrkor! JCIs är att den är en plattform - ett växthus - där du kan finna inspiration och likasinnade som vill utvecklas!

De tre bästa sakerna med Junior Chamber International har för mig varit:
- att få vara Mentor för 8 unga personer från Ross Tensta Gymnasium. Det har varit otroligt utvecklande och kul! Får du den chansen ta den!
- Jag blev vald till ordförande i JCI Stockholm 2008. Detta var otroligt intresant, svårt och inspirerande. Bl.a. Blev jag uttagen till delegat i en ledarskaps utbildning - European Academy. Trots att det har gått 4 år finns det fortfarande moment och vänner som jag fortfarande tänker på och har kontakt med.
- Jag har fått möjlighet att resa på ett antal kongresser runt om i världen och eftersom jag alltid varit anställd på utlandsägda företag har det varit lärorikt.

JCI är en lärande organisation ut i varje lokal kammare. Här finns erfarenhet, men också möjlighet att testa nytt!

Möjligheten finns också för dig om du är mellan 18 och 40 - att hoppa på tåget och bli medlem i någon ab lokalföreningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar