3 september 2011

Du behöver inte gå över ån för att finna vatten!



IKEA – är ett fantastiskt företag och en stor inspirationskälla för mig! Inte bara för att de möblera våra hem utan också för deras företagskultur – och hur de representerar Sverige i världen med våra blå-gula färger! I 26 länder har IKEA 280 varuhus med 170.000.000 besökare!
I de länder som de finns tror jag att de har minst lika stor betydelse, som våra ambassader! Jag tror faktiskt att de skulle kunna hjälpa mig lika bra med allt utan att skaffa fram ett nytt pass! Otroligt inspirerande är ”Listan som aldrig tar slut”, Arbetet som aldrig tar slut (om IKEAs CSR arbete) och deras sätt att ge sina anställda ansvar och möjligheter! Jag tror att de har förstått vad Jan Carlzon skrev i sin bok.

Jan Carlzon skrev 1985 boken RIVPYRAMIDERNA – en fantastisk bok om ledarskap och service – över 20 år så är den fortfarande lika aktuell! Hur passionerade är ni på ert företag eller i er organisation för det NI gör?

Den svenska Allemansrätten – är verkligen något unikt som vi ska vara riktik trädda om! Tänk att kunna gå ut i skogen så här på hösten och plocka bär och svamp! I boken Miljön – som såldes på IKEA under 1980 tillsammans med det Naturliga Steget.

Att bara inspireras lite av de ovanstående skulle kunna innebära stora förändringar i olika typer av verksamheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar