29 februari 2012

Möten utvecklar!

I kväll när jag var på hem från jobbet så träffade jag, Johan!
(Allt detta är skrivet med hans tillåtelse!)

När jag står på busshållplatsen för att ta bussen till Alvik - så är det en kille som
cirkulerar lite runt busshållsplatsen. När klockan är 20.00 så har jag lite koll
på vad som händer runt mig. Vi börjar tala och han - berättar om att han hoppas
kunna få åka med bussen gratis pga han inte har några pengar - de kommer om
två dagar. Jag säger att busschaufförerna verkar vara jysta på denna linje på
kvällarna. Jag lovade att betala hans biljett om han inte skulle få åka med annars - det
skulle ta honom över en timma att gå hem till vandra hemmet annars!


Sedan berättar Johan sin livsberättelse som kan sammanfattas med att han blev
bjuden på amfetamin av sin far när han var 16 år. Att han har varit ren i 6 månader.
Att han bor på ett vandrarhem som betalas av soss - men att han hoppas kunna
börja plugga igen (hoppade av Hotell- och Restaurang programmet pga la drogerna
.

Han hade försonats med sin far - som nu var död. Under en tid hade han bott i
Nässjö. Johan berättade om drogmissbruk - förnedringen hos soss -
"försörjningsstöd" - ett nytt namn - men samma innehåll!



Visst lever vi i olika världar - Johan berättar om en kille han träffade i går på
Centralen som var hemlös och som sålde "Situation Stockholm" - han hade fallit
genom hålen i nätet efter finanskrisen 2008.

Funderade en hel det på Johan och hans öde - sloganen "Vi älskar människor" eller
"Alla ska med" - Vad tror vi på? Var finns visionerna? Hur vill du att dina barns
Sverige vårat Sverige ska se ut 2020?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar