4 februari 2012

Våra medarbetare borde vara våran viktigaste tillgång!

På väg hem från Tweetupsthlm på Hilton så - jublade jag av lycka när det var 4 minuter till att t-banan skulle gå till Gullmarsplan. När vi är där meddelas det om växelfel vid Globen och att vi skulle ta ersättningsbussar från Gullmarsplan.

När jag kommer upp så möts jag av en Trafikvärd från MTR Stockholm - det visar sig att hon arbetar ensam. Fler och fler resenärer väller fram. Hon gör sitt bästa för att få fram information och kollegor som kan hjälpa henne! Är det verkligen tillåter att efter 22.00 - ensam? på en så utsatt plats? Gäller inte Arbetsmiljölagen SL?  Om man tar in underentreprenörer har man väl fortfarande arbetsmiljöansvar?

När jag kommer fram till Stureby  talar jag med Spärrvakten - men hon kan inte få fram någon information om telefonnummer att ringa- Jag ringer SL - anmälan om våld hot eller klotter. - Rapportera pågående brott! MEN det visar sig bara gälla ordningsvakter, fylla och sånt? Att en entreprenörs medarbetare - arbetar under usla förhållande - var inget SL kunde ta tag i?

VAD säger ARBETSMILJÖLAGEN?

"Det är arbetsgivaren som har huvudansvaret för arbetsmiljön. Arbetstagare är skyldiga att hjälpa till, följa de säkerhetsföreskrifter som finns och slå larm om de upptäcker några fel. Arbetsgivaren är skyldig att bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete, det vill säga att ständigt undersöka arbetsmiljön för att se vilka risker som finns. Sedan ska riskerna åtgärdas."


"När någon ska arbeta ensam ska arbetsgivaren först bedöma riskerna och planera för lämpliga åtgärder. Ibland kan det räcka med att skapa möjligheter till snabb och säker kontakt med andra personer. I vissa fall kan man inte utföra arbetet ensam."


Frågan är väl hur snabbt hon skulle kunna få hjälp - SL & MTR Stockholm?


Den som har hand om ordningsvakter - var inte så intresserad av ärendet och jag hörde henne själv be om information, men fick som oss resenärer lyssna på meddelandena i högtalarna. Hon bad om hjälp över radion - men ingen kom så länge jag var där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar