12 maj 2012

CSR eller CR eller vad ert företag har låtit kalla det?

Jag förundras nästan varje dag över hur vi beter oss mot varandra och hur vi möter varandra! Jag tränar på att hälsa på människor jag inte känner - genom att hälsa på dem. Särskilt på morgonen för att få igång rösten så lämpar det sig verkligen väl.

Vilken värld vill vi ha och vilka värderingar har jag och de företag jag arbetar för! Innan jag började min anställning på Kuusakoski Recycling frågade jag vilka värderingar som gäller där:

Värderingarna på Kuusakoski Recycling är öppenhet, pålitlighet och utmanare - många av de egenskaper jag själv sympatiserar med och tycker att jag lever efter.

Lundin Petroliums VDs tilltag mot aktieägarna FOLKSAM och Swedbank tycker jag är opassande och har svårt att förstå att andra aktieägare tyckte att detta var passande? Det måste finnas något "begravet" där - i deras engagenmang i Dafor, SUDAN. Bolagsstämman var den 10 maj i torsdags.

Har Lundin någon Code of Conduct och CSR- arbete i praktiken? Transparens är ju en viktig komponent som helt samnas här - ett lite omodernt företag och industri kan hända?

Jag hade förmånen att besöka frukosten på Rotary Fryshuset där Tove Engström, CSR och Brand manager i Sverige för Astra Zeneca. De arbetar för att öka ungas intresse för naturvetenskap och teknik i Sverige med tex ett Tekniskt gymnasium tillsammans med Scania där alla får arbete efter utbildningen. De anordnar Sommar forska skola med Unga forskare. De stödjer Vetenskapenshus i Stockholm, Ung 08, Tomtits  och Forskarfredag.

Ett annat område Astra Zeneca involvera sig i är Ungas hälsa här har man tillsammans med Universum och Världsmuseet i Göteborg startat en ungdomsgård på försök med 200 ungdomar, mellan 14 och 16 år,  som frivilligt får anmäla sig till detta.  De kan välja mellan aktiviteter inom djur, hälsa, foto och kreativitet.

Stöds ges till bolaget till BRIS och MENTOR.


Ett annat initiativ är att öka kunskapen och informationen om ungas hjärna (inte färdigutvecklad innan 30 års ålder). Filmerna kommer att vara i ca 7 minuter och ha tema:
+ Vikten av sömn (som ung behöver man 8 timmars sömn)
+ Relationer (förhållande till kompisar och vuxna)
+ Genetik
+ Kicken (varför man tar risker)
+ Hormoner och Kärlek
+ Lärande i hjärnan

Efter att ha lyssnat på Tove Engström så är jag en ännu stoltare aktieägare och jag kan tänka mig att arbeta för Astra Zeneca.

Men situationen är inte alltid glasklar och ibland kan det vara riktigt svårt att göra rätt - särskilt om du inte har erfarenheten eller kunskapen.

SVT Dokumentärfilm om Noko Jeans som fanns i några år.

SVT Uppdrag granskning om "Vägen till paradiset" om rumäner som arbetar i Sverige för att få ett bättre liv i Rumänien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar