13 maj 2012

Allt är Möjligt - DU bestämmer!

I början av 2003 så talades det om att Michael Treschow som ersatt Lars Ramqvist, ville ha 6 miljoner som styrelsearvode för sitt styrelsearvode.

Det hade inte gått strålande med Ericssons aktieutveckling och nu tyckte jag att det hade så långt att jag tog ledigt från mitt arbete och begav mig till Annexet på Globen området.

Det var inte bara jag som var upprörd över det höga arvordeskravet från ordföranden. Jag kommer ihåg att först talade en av Wallenbergarna (naturligtvis positiv) och sedan kom den en gammal dansk dam, som var bekymrad, upprörd och vältalig. ... Sedan blev det min tur - jag hade aldrig sett mig själv på en storbildskärm och talat för hundratals personer tidigare.

Jag talade verkligen från hjärtat och försökte att få fram det meddelande jag tycker är viktigt - att det är tuffa tider, att alla måste satsa - även en styrelseordförande och  vad går gränserna varför just 6 miljoner. Det var det jag vill få fram ... men jag kommer absolut inte ihåg ett ord som jag sa.

Trots att vi under flera timmar hade diskuterat detta tema och 25-tals personer så krävdes det bara att 5 aktieägare sa för att förslaget på 6 miljoner skulle gå igenom!

MEN visst påverkade vi!

När vi var klara så var jag nöjd med att jag hade ställt mig upp, men inte alls över resultatet av omröstningen eller att jag inte kommer ihåg något jag sa! Hade det inte varit för att tre aktieägare kom fram till mig efter bolagsstämman och gratulerade till det bra talet så hade det kanske slutat här.
MEN jag bestämde mig för att jag skulle lära mig att stå och tala stor publik och gick med i Junior Chamber International, Toastmasters och Stockholms handelskammare.
Jag har alltid varit föreningsaktiv och en engagerad person, men har sedan 2003 haft möjlighet att engagera mig mer både i föreningslivet och politiskt. Efter valet så tog jag kontakt med en mycket rutinerad riksdagsledamot, som jag har haft flera samtal med och kandiderade till valet 2010. 2008 blev jag Local President i JCI Stockholm och har suttit med i UDs referensgrupp för CSR. Jag har varit på ett stort antal seminarier och åkt till Almedalen 2009, 2010, 2011 och kommer att åka dit i år igen.
Innan påsk fick jag möjlighet att lyssna på ett samtal på Mannheimer och Swartling - ett samtal mellan advokater och UD, om CSR. Samtliga där var rörande ense om vikten av att CSR vikten att dessa frågor har starkt stöd i koncernledningen och styrelsen.

3 april så var jag med på TeliaSoneras-bolagsstämma på Circus i Stockholm. Här blev det klart för mig att Årsredovisningen har en starkställning - det mesta kretsar runt det ekonomiska, medan miljö och samhällerliga frågor har en allt för tillbaka skjuten roll! Vi aktieägare får väldigt lite handlingar rörande hållbarhet på Bolagsstämman. När jag sedan möter Janne Josefsson vid ingången förstår jag att Uppdrag granskning har något på gång.

Jag undersökte hur det står till i mina andra innehav som är Telia Sonera, H&M, AB VOLVO, SKF, SWEDBANK, Ericsson,  NORDEA, Swedish Match och Astra Zeneca.
Frågorna jag ställde till dem var bla vilka bolagsstämmohandlingar de  delar ut till alla sina aktieägare. Bara en, SKF, delar ut hållbarhetsredovisningen på sin bolagsstämma. SKF har den integrerad. InvestorRelations på de andra bolagen - börja tala om att spara på papper när jag fråga dem om varför de inte ger detta till sina aktieägare på bolagsstämman.

Med hänvisning till vad det sas på seminariet hos Mannheimer och Swartling så är nog Hållbarhetsredovisningen det sista en koncern borde spara papper på. De borde också utbilda sina InvestorRelation avdelningar i sitt hållbarhetsarbete.

Detta är något jag kommer att följa upp! För jag förstår inte varför företagen själva inte tänker på detta med undantag för SKF.
Nu var jag här igen på Ericssons bolagsstämma, den 3 maj på Kista mässan. Hållbarhetsredovisningen fanns på plats, men inte alls med i det material som lämnades till samtliga deltagare på bolagsstämman.
Jag hade kommit till bolagsstämman för att tydliggöra betydelsen för att hållbarhetsredovisningen kommer samtliga aktieägare till godo innan bolagsstämman.
Jag gjorde mig beredd för att ställa mig i talarstolen (effektivt sätt att få ett begränsat antal aktieägare att ställa sig i talarstolen).

Jag ställer mig upp och talar:
+   Fantastiskt att få 25.000 ansökningar på 400 tjänster.
+   Mycket bra att lyfta fram tre uppfinnare inom Ericssons organisation, som man gjort på flera bolagsstämmor. Ericsson har 30.000 patent varav dessa tre står för 275 patens.
-   Jag tycker att ni ska se över bolagsstämmohandlingarna för 2013 och ta med hållbarhetsredovisningen i dessa.

-   Ericsson har tre kommittéer: Revision, finans och ersättning. Vad jag skulle önska mig är att en Hållbarhetskommitté också skulle finnas. (Svaret från styrelse ordförande var att hänsyn tas hela tiden - frågan jag ställer mig är hur?)
-   Varför sitter inte Ericssons Vice President of Sustainability inte sitter med i koncernledningen om Hållbarhet är så viktigt som Ericssons VD Hans Vestberg säger till oss ägare?
-   Varför tar ni inte möjligheten att lyfta fram  unga duktiga ledare inom Ericsson för att belysa hur viktigt ni tycker ledarskap är för Ericsson? Detta var min insats från talar stolen!

Greger Hagelin, VD på WeSc sa på "Think Big Lecture" - "Som VD är du inte bättre än de problem du löser". Det gäller nog inte bara i Streetfashion-branschen utan också utanför.

Nu hoppas jag att jag ska få se förändringar till Ericssons bolagstämma 2013! Det är viktigt att man i handling visar vad Ericsson tycker!

Det var mycket märkligt när ordföranden för Ericssonsvalberedning fick frågan hur länge han hade varit ordförande inte svarade på frågan från Fredrika Bremer-förbundet? Det har jag tänkt på länge nu? Frågan kvarstår!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar