16 juni 2012

Welcome to Stockholm!


The Best in Service in Stockholm is Bandhagen Grill, Cloud Nine och Café 60 - they are very International!
Att boka ett hotellrum är lite som att köpa en mobil (med tillhörande abonnemang) - man vet helt enkelt inte om man gör en bra affär?

Att boka sent - är som med SJ - man kör lite av dynamisk prissättning!

Enligt min snabba undersökning av de större hotellen i Stockholm ser de ut så här - när jag talade med deras bokning i dag, mellan kl. 11.00-12.00, som är centralt placerad i Sverige eller i världen!

Frågan var om ett standardrum den onsdagen den 29 augusti - standard dubbelrum inkl. frukost.
Clarion Sign, 558 rum, 2220 SEK
Clarion Stockholm, 529 rum, 2020 SEK
Sheraton, 465 rum, 2494 SEK
Radisson Blu Waterfront, 414 rum, 2320 SEK
Scandic Grand Central, 391 rum, 2690 SEK
Grand Hotel, 300 rum, bokningen stängd - ska ringa upp!
Hilton Slussen, 289 rum, 3890 SEK
Courtyard by Marriott, 277 rum, 2240 SEK

PRISLEDANDE (från billigast till dyrast):
Clarion Stockholm, 529 rum, 2020 SEK
Clarion Sign, 558 rum, 2220 SEK
Courtyard by Marriott, 277 rum, 2240 SEK
Radisson Blu Waterfront, 414 rum, 2320 SEK
Sheraton, 465 rum, 2494 SEK
Scandic Grand Central, 391 rum, 2690 SEK
Hilton Slussen, 289 rum, 3890 SEK
Grand Hotel, 300 rum, bokningen stängd - ska ringa upp!

Denna lilla undersökning är min - och inte tidningsföretaget
som ligger överst i visitkortshögen!
Vad jag slogs av var följande hotellkedjor hade sin centrala rumsbokning någonstans i världen (i alla fall i dag lördag mellan kl. 11.00 - 12.00: Sheraton, Hilton, Marriott. På Marriott var det exkl taxes - men när jag frågade två gånger till så blev priset - som hela tiden var 2240 SEK inkl taxes.
Två av hotell företagen informerar om att samtalet kan spelas in ur utbildningssyfte: Radisson och Marriott.
Jag har varit på konferanser och ätit i samtliga av deras restauranger och tycker att de alla har en mycket hög klass. De tre bästa ur konferenssynpunkt tycker jag är:
1) Radisson Blu Waterfront
2) Grand Hotel, bokningen stängd - ska ringa upp! - fortfarande förvånad att de inte ringer upp mig - har fått förstklassig service tidigare!
3) Hilton Slussen,3890 SEK (lite i dyraste laget) men har en otrolig bra service och koll på klimat och miljö.
Scandic Hotell Hasselbacken - är en favorit när man ser i vilken miljö den ligger i ute på Djurgården! Scandic är kända för sin miljöprofil också den hotellkedja jag har bott mest hos - även om det inte alltid har varit så.
En av mina verkliga favoriter - när det gäller hög servicenivå -
är Bandhagens Grill - till och med de stora hotellen i City
har problem att hålla takten med dessa!
I bland ställer jag mig frågan hur man tänker bla annat inom hotellindustrin med bland annat - Revenue management! - stötte på det ofta i Danmark när jag arbetade där i 7 år och hade över
1000 hotellnätter. Under denna tid var hotellet mitt andra hem! Så service var A-O!
Min favorit bland dessa Stockholms hotell är Clarion Sign - dels pga servicen från serveringspersonal och personalen på konferensavdelningen, som är väldigt engagerad. Men den största anledningen är att ni ligger vägg-i-vägg med Restarangen Cloud Nine (franskt/asiatiskt kök) - med något av Stockholms bästa service i klass med Bandhagens Grill - dvs service med passion.
At Cloud Nine!!!
Let see if the hotel chains have good market intelligence systems and contact me? 
My contact number: +0046 70 644 6224

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar