8 juli 2012

Almedalen 2012 - ett ytterligare steg mot demokrati, samtal och delaktighet!

Solen går snart ner över Almedalen 2012 och det har fått mig att reflektera en del. Almedalen är en otroligt öppen tillställning. Det finns dock undantag och ibland så känns det som vissa arrangörer använder argumentet med anmälningar för att gallra bland deltagarna? Vad vet jag?

Det blev inget TEDxAlmedalen 2012 - vad jag hörde så var det 120 platser och 600 ansökningar. Vad jag vet att jag inte var bland de utvalda! Jag har ingenaning hur denna gallring sker - vad jag vet är att beskeden om att jag inte kom med kom väldigt sent!

Men i år brydde jag mig inte i samma omfattning som förra året - när jag "tog" mig in - men då fanns några av mina förebilder bland de som talade! Jo det gjorde jag faktiskt - jo föresten jag bryr mig, det är därför jag är här, det är därför jag skriver, det är därför jag finns- men jag vill känna mig välkommen dit jag går. Även här på Almedalen.

En av årets bästa moderatorer var helt klart Lydia Capolicchio. Hennes sätt att lyfta fram publiken, ställa frågor och att föra fram frågor - är föredömligt!

Almedalen, allemansrätten och IKEA är något unikt svenskt - något som vi alla kan vara stolta över. I dag var kiosken nere vid vattnet öppet efter partiledartalet - "trägen vinner". Att kämpa och träna i det lilla gror jag kan vara en resa på vägen i att förändra i det stora.

Tre absolut bästa seminarierna var för mig:
*   "Hur bidrar design och entreprenörskap till ett starkare näringsliv?", Möbelriket AB i samverkan med Raw Baltic. Johan Sjöberg har helt klart förmågan att få folk att känna sig välkomna och att ge sina besökare en positiv känsla när de lämnar. (Det har han medalj från kungen för)
*   Vad är hållbar utveckling och lönsam business?SOS Barnbyar. För att de visar att så mycket mer är möjligt!
*   Hur bygger vi hållbara bostäder?
Malmö stad. För deras tävling, deras i härdiga arbetet och att de alltid få mig att känna mig välkommen.

Årets bästa arrangemang med makthavare.se, H12 som stöds av Almega och Nikodemussamtalen i Domkyrkan.


Almedalens 2012 stora överraskningar var U2 mässan i torsdags den 5 juli i Visby domkyrkan, Svenska Irankommittens samtal om kärnvapen eller mänskliga rättigheter - häftigt var välkomnandet och den politiskt engagerade och journalisten, som båda kommer från Kurdiska-Iran.
Vi bodde klimatsmart - inte undra på att
Aftonbladet ville göra ett reportage om hur
vi bodde - men vi var här och berättade om JCI och
ledarskap - hur man kan träna och utöva ledarskap
i vardagen
.
Att människor med olika åsikter kan mötas och stödja varandras
rätt att få uttrycka sig.


Almedalen är om demokrati, kunskap, yttrande frihet,
föreningsfrihet och människorna
- de som annars inte hörs
och ses, på Visbys gator så kan vi träffas,
 på Visbys gator kan vi samtala och utbyta åsikter,
Visbys gator kan vi ta oss tid att så frö för framtida samarbeten!

När vi kom i lördags den 30 juni kl. 02.30 - så var Visbys gator och
våra agendor tomma. Under veckan har det hänt mycket.

Några som gör något fantastiskt är GMA12 - God morgon Almedalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar