24 juli 2012

Kultur, kakor och sång - all inspiration på en gång!

Jag har varit på väg ner till Växjö för att ta lite semester efter Almedalssveckan!

I torsdags så talade jag med en god vän - det visade sig att hon och hennes pojkvän skulle ta och ta sig en weekend. Jag föreslog på skämt att de skulle besöka världens underbaraste plats - dvs mina föräldras sommarstuga och med lite avstämningar med mina föräldrar så var det klart.

Båda är uppvuxna utanför Sverige (Frankrike och Mexico) och har aldrig varit i Växjö förr.


Vi började med att besöka Slottsruinen i Kronoberg, som under 1500-talet var bostad under några år för den småländske frihetskämpen Nils Dacke. Sedan bar det vidare till Hissö - en pärla inte långt därifrån, som ger en uppfattning om vad Allemansrätt och natur handlar om. Fram till Teleborgs slott kom vi vid lunchtid. Detta slott som stod klart i början av 1900-talet. Vi körde genom Campus området till LinnéUniversitetet och kom till torget i stadens centrum. Där gick vi på Broqvist konditori - som startades 1876 och i dag drivs av fyra systrar från grundar familjen.

På kvällen bar vägarna till sommarstugan och vi passade på att besöka Kärrasand och Lunnabacken, samt göra en avstickare till centralorten Urshult.




Efter 3 härliga dagar i Växjö med omnejd så avslutade vi med att ta en lunch på 4:a krogar - Växjö nyaste oas precis vid Växjösjöns strand.


















Tre museum skulle det också bli för mig efter att mina vänner hade gett sig i väg till Stockholm:
Utvandrarnas hus
Smålandsmuseum
Sveriges glasmuseum

Efter museumiserandet så tog jag mig till Broqvist konditori för att med en kaffe i handen ta och läsa Smålandsposten och Dagens Nyheter. Det visade sig att en god vän och hans familj hade kommit tillbaka från sommarstället - och de kom och hämtade mig för att vi skulle kunna ta en fika i deras härliga trädgård.

Kvällen avslutades med Allsång i Linnéparken - tror till och med att Skansens publikrekord var i fara för att hela parken var full med smålänningar och turister.  Jag tror nästan alla var där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar