24 juli 2012

Var har du dina rötter?!

I dag så besökte jag Utvandrarnas hus för första gången - trots att denna institution har legat där under hela min uppväxt. Det är nog lite som Nobel museet i Stockholm, som stockholmare mycket sällan besöker. Under mitt besök så träffar jag en delegation kineser, tyska, rumäner, danskar, engelsmän och amerikaner. Samt en fransk-ungersk och mexikansk vän, som egentligen har fått upp mina ögon för detta museum.




Under perioden 1846 - 1930 så emigrerade 1.3 miljoner svenskar till Amerika - dvs 20% av vår dåvarande befolkning. På min mormors sida har vi flera syskon som tog sig dit - några kom hem med idéer, inspiration och dollar, andra blev kvar. Min bror var i Kalifonien i början av 2001 och träffade några av dem.

På våra mor- och farföräldras tid var det inte ovanligt att barnaskarorna var 7-10 barn, dels för att inte alla klarade sig och att de behövdes till att hjälpa till på gårdarna.

Kanske är det så att vi har så starka band till USA pga att nästan varje familj från vissa regioner av vårt land har släkt som emigrerat till USA?




I städer där många svenska flyttade hade vi en tendens att slå oss ner i samma områden tex i Chicago, Swede towns, där huvudgatan hette Snusgatan för att invånarna tog med sig våra traditioner. I dessa kvarter hördes svenska talas. På samma sätt som emigranter från andra delar av världen kommer till Sverige och slå sig ner i samma områden.

Våra släktingar flydde inte från kriget utan tog sig till ett land där de hoppades att de skulle få ett bättre liv.

Vi har mycket att lära oss av våran egen historia och av de släktingar som beslutade sig för att emigrera till ett annat land.

Utvandrarnas hus är en fantastisk kunskapskälla, som startades 1965 av en duktig landshövding.

Jag vill verkligen rekommendera dig att se "Flyktingar, åk hem! Del1, Del2, Del3Sex vanliga australiensare ger sig ut på en livsfarlig resa för att prova på livet som flykting (sänts på SVT).
En resa kunde ta 2 - 10 veckor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar