31 juli 2012

Vi är alla i förtroende-branschen!

Hur hanterar vi våra pengar? Jag fick anledning av att fundera över detta i går när jag fick höra om  Tillväxtverket (DN, 2012-07-30)!

En fråga jag tycker man ska ställa sig är vilken kultur vi har inom företaget, myndigheten och organisationen.

Personligen har jag endast arbetat inom det privata näringslivet och jag har alltid varit noga med att bo och äta - på samma nivå som jag privat bo på hotell eller gå på restaurang.


Det finns helt klart sådant som jag reagerar på av hur Tillväxtverket har hanterat pengar - Tillväxtverket är en stödorganisation för att stimulera företagande och de är också i förtroende branschen.

Kan bli lite konfunderad över de svar som jag hört från ledande befattningshavare inom Tillväxtverket och att de inte har något pressmeddelande som berör detta. Frågan är hur klara dessa regler egentligen har varit. Det hade varit intressant att se hur deras regler för intern- (internpolicy)och externrepresentation ser ut.
Tillväxtverket har enligt SVD 300 medarbetare, seminarier och representation har varit 7,5 miljoner, vilket är ca 25.000 sek/person. Till detta kommer 9,0 miljoner för internutbildningar och konferanser, vilket ger 30.000 sek per anställd.

Vilket uppdrag har Tillväxtverket (från deras hemsida)?
"Vi skapar möjligheter för företag och regioner
Tillväxtverket underlättar förnyelse i företag och regioner, och gör det enklare för företag. Vårt arbete bidrar till hållbar tillväxt.
Tillväxtverket är en nationell myndighet med cirka 350 medarbetare på nio orter. Generaldirektör är Christina Lugnet.
Våra viktigaste redskap är kunskap, samverkan och finansiering. Tillväxtverkets budget för 2012 är cirka 3,7 miljarder kronor."
Så man undrar ju vem som har rätt?

Visst kan detta vara en ledarskapsfråga, en kulturfråga - saker och ting har i bland en tendens att bara "rinna på". Därför är det otroligt viktigt att ledarna i en organisation föregår med gott exempel. Tanken kan ju tänkas om Ingvar Kamprad hade betett sig likadant med sina/IKEAs pengar? 
Nu ska det utredas - verkar vara en strategi god som någon - men frågan är ju vad som händer sedan. Vad har konsekvenserna blivit för AP-fonderna? och för Arbetsförmedlingen.
Hur mycket pengar (av våra skattepengar) används inte nu för att rida ut stormen?
Vem sätter reglerna för intern- och externrepresentation för en myndighet?
Hade nog förväntat mig att det hade kommit något typ av pressmeddelande från Regeringen angående frågan?
Är det ett "spel" med vårat förtroende?
SVD, DN, SVT, TV4( kl. 06.20), Expressen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar