21 augusti 2012

Alla dessa nationalekonomer!

"Och Gud sade; Varde ljus och det var ljus". Ibland känns det som Nationalekonomi är den nya västerländska religionen. Ibland så slås jag av hur mycket makt nationalekonomer har och hur mycket vi lyssnar till dem!?

I Kina har ingenjörerna stormakt i Sverige nationalekonomerna och frågan är om någon av grupperna ensam har svaren?

Själv har jag inte läst så mycket nationalekoniomi - när jag tentade av den så försvann frågorna någonstans mellan Japan och Växjö - så det var väl ett stort misstag.
Jag hade i morse förmånen att träffa tre av Sveriges mest framträdande nationalekonomer; Pontus Braunerhjelm, Klas Eklund och Magnus Henrekson. De har skrivit boken "Ett ramverk för innovationspolitiken" utgiven av Samhällsförlaget. Den har underrubriken "Hur göra Sverige mer entreprenöriellt?" Jag har inte läst den ännu utan var på releasen på IVA. Lite förundrad blir jag att man tror att nationalekonomin är nyckeln till att lösa detta - om nationalekonomin var den enda lösningen så borde vi också ha löst de flesta problemen? Jag tror som ingenjör, företagsekonom och entreprenör att nationalekonomer kan vara duktiga
på att formulera teoretiska ramverk och policys. Nationalekonomernas laboratorium är våran ekonomi och har de fel är de vi som får betala priset.

Lyckade lösningar tror jag kommer av att man sätter ihop grupper med olika utbildningar, erfarenhet och färdigheter.  Skulle vara intressant om man lyckades att få med fler kompetenta kvinnor också - 12% från scenen kan tyckas vara lite tunt.


Efter presentationen så träffade jag på Carl B Hamilton

Riksdagsledamot för folkpartiet och Professor i Nationalekonomi

- Varför de ofta är nationalekonomer, som får detta utrymme? 

Antingen så tyckte han det var en dum fråga eller hade han brått

eller var det en "härskateknik, eller har jag kommit på något? 

Det får du som läsare avgöra!


En fråga jag ställer till mig själv är om andra grupper inte 

har något att tillföra i dessa diskussioner? Det fanns ju 11 
11 andra personer på scenen, några med annan bakgrund och
ett 10-15 tal frågor ställdes vid presentationerna. Det mesta 
verkade handla om skatter som skulle sänkas - vad jag tänkte var - 
är detta verkligen hur vi gör Sverige mer entreprenöriellt?

Får kanske läsa lite mer nationalekonomi för att finna nyckeln!
Släpp in tvärvetenskapen och kvinnorna även i rapport skrivandet och policy-ierandet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar