10 augusti 2012

En slät kopp kaffe!


I Almedalen 2012 så fick jag möjligheten att träffa Hanna  och hennes kollega som driver Hela Världen Runt En Kaffe - Detta gjordes möjligt av Changemakers Sverige genom Hjärna Hjärta Cash.

Jag tror verkligen det är genom mötena på "livets stig"som vi utvecklas som mest.

... och naturligtvis över en kopp kaffe! Har du lust att ha en diskussion över en kopp kaffe - ring bara mig på 070-644 6224.


Jag tror verkligen att en del av hemligheten ligger i att vi våga börja tala med varandra - även om vi aldrig har träffats så är din erfarenhet och kunskap viktig för vår samhällsutveckling.

Sveriges Regering har till och med Sommarfika (Fråga du mig så tror jag att det är Landsbygdsministern, Eskil Erlandsson, som kom upp med denna idé) - det om något visar väl hur viktig fikan är. FIKAN är en konkurrensfördel för Sverige - något som människor som har varit gäster i vårt land uppskattar.

Så damerna på Hela Världen Runt en Kaffe har verkligen förstått vilken gemenskap som denna tradition bygger  och vilka andra utmaningar som kan lösas över en kopp kaffe!




Ordet slät har åtskilliga betydelser, bl.a. kan det användas om något "som utgöres enbart av det som huvudordet anger, som saknar alla tillsatser eller tillbehör" (SAOB). I Svenska Akademiens ordbok kan man läsa just om en slät kopp: kaffe eller te: som drickes utan att man äter något till, utan "dopp". Begreppet en slät kopp är belagt åtminstone sedan 1905, då man i Turistföreningens årsbok kunde läsa: Kaffekitteln på och en "slät" kopp, innan far går ut och tittar till hästen. Citationstecknen antyder möjligen att det vid denna tidpunkt var ett innovativt språkbruk."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar