21 augusti 2012

Gamification - det DU!



I dag var dagen då jag skulle få en inblick i vad Gamification - det slumpade sig så att det var genom Marknadsföreningen i Stockholm - MIS.  Det handlar mycket om att i affärsrelaterade tillämpningar inom näringslivet använda de regler som man använder vid spelutveckling.

Vad spelutvecklare är duktiga på är:
*   Tydliga mål och regler
*   Feed back/Level up (konstant återkoppling)
*   Clear path of mastery
*   Transparens
*   Meritocracy/Promotion (få större absvar pga kunskap och färdigheter)




Exempel på företag som arbetar med Gamification är Samsung, Marriott, Nike, EON, Klarna, Michael Bërglund Executive search.

Vad jag tror att man måste ta i beaktande är människors inlärningsstilar och att dessa varierar från individ till individ.

Hur stora grupper som man är vid olika gruppövningar.




Bästa sätt att minnas? (skulle tro att det varierar)
*   5% Föreläsning
*   10% Läsa
*   20% Audiovisual
**   30% Demonstrera
**   50% Gruppdiskussioner
***   75% Göra det praktiskt
***   90% Undervisa andra

Viktigt är att medarbetare tycker att deras kompetens används och att man blir lyssnad på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar