1 augusti 2012

Hur arbetar elektronikvaruhusen med miljöfrågor?

Som jag har tagit upp i tidigare bloggposter så är tillverkarna av elektronikprodukter väldigt olika på vilket sätt det tar sitt ansvar och hur de redovisar sin miljöpåverkan. Tyvärr är det så att Apple inte har någon person i Sverige som ansvarar för detta område. 


Hur ser det då ut när det gäller återförsäljarna? 
1) Vad har det för värderingar?
2) Har de någon miljöpolicy?
3) Har de någon som ansvara för dessa frågor?
4) Har de någon uppförande kod att följa?
5) När uppdaterades denna senast?

*   Siba
1) "Vår affärsidé innebär att bättre än någon annan tillgodose våra kunders behov av hemelektronik. Målsättningen är att erbjuda kunden den bästa kombinationen av pris och service."
2)  Går ej att finna på hemsidan.
3)  Går ej att finna på hemsidan.
4)  Går ej att finna på hemsidan.
5)  Finns något att uppdatera.


*   Expert ("Vi är det vi heter")
1) "Vi erbjuder våra kunder lösningar inom ljud, bild, foto, telefoni, vitvaror, småel och data. Att delar av sortimentet är gemensamt innebär att vi kan erbjuda bra produkter till bra priser. Vi finns representerade över hela landet, både på små och stora orter, vilket gör det enkelt för våra kunder att nå oss."
2)  Går ej att finna på hemsidan.

3)  Går ej att finna på hemsidan.
4)  Går ej att finna på hemsidan.
5)  Finns något att uppdatera.




 
* Media Markt
1) "Att ta hänsyn till kundernas, leverantörernas och sist men inte minst till de anställdas önskemål och behov är en viktig del av Media Markts identitet. Det utomordentliga värde som Media Markt ställer på företagets anställda, visar bara att det är personalen som gör företaget och inte tvärtom. Personalen är en viktigt ingrediens i Media Markts framgångsrecept och kommer så att förbli."
Värdeord: Människan (se nedan), förtroende, passion och ansvar.
2)   "Vi kan hjälpa dig att ta hand om dina gamla produkter på ett miljösmart sätt via Elkretsen. Lämna in dina produkter i närmaste varuhus, eller så kan vi mot en kostnad hämta dem hemma hos dig. Elkretsen är en organisation som tar hand om elektronikavfall och ser till att de återvinns på ett miljömissigt korrekt sätt."
3) Kan inte finna någon information på hemsidan.
4) Kan inte finna någon information på hemsidan. 
5) Finns något att uppdatera.

*   Elgiganten
1) Det var en gång ett norskt företag vid namn Elkjøp som bestämde sig för att expandera utanför Norges gränser. Först ut var det största landet i Norden, Sverige.
2) "Som privatperson kan du kostnadsfritt lämna elektronikskrot hos alla våra butiker och det spelar ingen roll vart varorna tidigare har varit köpta. Vi säkerställer alltid att skrotet blir hanterat på bästa sätt för vår miljö och att så mycket som möjligt av avfallet blir återvunnet."
"Miljömål
"Vi skall vara ledande inom branschen på att ta emot och hantera elektronikskrot, med fokus på service, tillgänglighet och miljöriktig hantering.
Vi skall förebygga klimatförändring och växthuseffekt genom att öka energieffektiviteten samt reducera våra egna utsläpp. 
  1. Konkreta åtgärder är definierade för att öka möjligheterna att återvinna förpackningsavfall, reducera våra affärsresor, få till stånd miljövänligare transporter samt reducera energiförbrukningen i våra butiker.

  2. Genom korrekt märkning, information och ett brett sortiment ska vi göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att köpa och använda produkter på ett så miljövänligt sätt som möjligt. Valet av produkt och sättet man använder produkten i vardagen påverkar energiförbrukning samt varans livslängd. Vår målsättning är att erbjuda miljöriktiga alternativ där det är möjligt, samt förmedla tips och råd som kan bidra till att göra det dagliga användandet mer miljövänligt."

3) Kan inte finna någon information på hemsidan.
4) Kan inte finna någon information på hemsidan. 
5) När uppdaterades denna senast?




När jag kollar igenom hemsidorna för de fyra stora elektronikvaruhusen så är det bara Elgiganten, som har en miljöpolicy värd namnet.

Media Markt för lite beröm med sitt sätt att lyfta fram medarbetarna.

När det gäller hur de gör sina inköp och vad de ställer för krav på sina leverantörer så är det svårt att de hur detta arbete sker. 

Eftersom Expert och Siba har så bristfälliga hemsidor inom miljöområdet så kontaktades dessa via telefon, men resultatet var bristfälligt.

I tider som dessa och med den miljödebatt som finns borde detta led ha kommit betydligt längre!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar