18 augusti 2012

Topp: Tre böcker jag läser just nu!

Varför över huvud taget läsa tre böcker samtidigt? Det är ju en relevant fråga!

För mig fungerar det så här:
* Jag inspireras av böcker och läser ofta när jag får tid över.

* Försöker att kombinera kunskap från olika områden.

* Att läsa ett kapitel från tre olika böcker - tror jag blir lite unikt.

* Att läsa är som att resa en tur i en annan människas inre.

* Alla böcker är en utgångspunkt vid diskussioner med andra människor!

Nu handlar det om dessa böcker:

"Steve Jobs - en biografi" av Walter Isaacson
Jag är väldigt fascinerad av andra människors berättelser och gillar därför att läsa biografier, lyssna på Sommar i P1 och att träffa människor!

Har sedan jag skrev uppsats om rening av industriellt vatten på Lessebo Bruk och skrev vår uppsats och sedan var delägare i MacData i Växjö. Steve Jobs var inte lätt att ha att göra med.

Apple är ett fantastiskt företag och ett fantastiskt varumärke (värt 183 mdr dollar) - men varför är man inte mer rädd om detta?

"Ta vara på Guldläget - så lyckas du som butikssäljare" av Annika R Malmberg
Hur många gånger kommer du in på en restaurang, café eller butik och undrar om det verkligen är någon som vill sälja.

Detta är en otroligt viktig bok för att ge butikssäljare möjlighet att bli duktigare genom att läsa denna.

Hur skulle du vilja bli bemött när du kommer in som kund någonstans?  - Jag tror att du som de flesta människor vill bli sedd!

"Den amerikanska högern" av Martin Gelin
Jag visste inte att så många i USA är troende kristna som utövar sin religion. Att USA skulle få en ateist till vald president kommer att ta decenium. Många av våra släktingar, 1.3 miljoner, som utvandrade från Sverige var troende och tog den tron med sig.

Kan det var därför som USA har haft så svårt att sätta sig in i andra länders kulturer och "bara klampar in"?

Denna bok tycker jag är intressant för att den återger andra människors berättelser.

Frihet är allt för den amerikanska högern och de vill att staten ska ha så lite att säga till om som möjligt. - Kan bet bli USAs upplösning? Om man inte vill ha någon eller något som håller samman?
Empati. berättelser, att ge service och att bry sig om hur andra har det är viktigt för att vi ska kunna leva tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar