28 oktober 2012

Att vänta på Arriva eller att hjälpa till och rädda världen?


I dag var jag och investerade tid i Rotary Internationals ShelterBox initiativ på Bromma Blocks.

ShelterBox handlar om att ge människor det viktigaste när katastrofer slår till runt omkring i världen. I dessa låder finns det viktigaste som tält (ni kan se i bakgrunden), filtar, en spis, kastruller, verktyg mm. Tältet rymmer 10 personer.

Vi som arrangerar detta kommer från 8 Rotaryklubbar i västerort. Förutom att det är trevligt att träffa personer från de andra klubbarna - så känns det väldigt bra när man märker att man märker att människor förstår hur viktigt detta är. "Tänk om ditt hem plötsligt inte fanns"?

En ShelterBox kostar drygt 6000 sek. Det var verkligen underbart att se hur givmilda människor var. Samtidigt hur man undrar i bland om man är osynlig?

Jag skulle åka med buss 509 mot Danderyds sjukhus (ansvarigt bolag Arriva) för att komma till Bromma Blocks till klockan 13.55. Nu ändras tiden till 14.10.

Jag frågar runt var hållplats H ligger men ingen verkar veta av de andra resenärerna.

Får MTR personalen att lämna kuren, men trots att de han arbetade på stationen hade han svårt att finna var hållplasten låg.
Kanske inte så konstigt att ingen vet var den är när H:et är gömt på baksidan av kuren vänd från stationen. Till och med bussarna har svårt att hitta hit.

Nu ska det vara 3 minuter innan nästa buss 509 kommer --- men nu äandrar den till 11 minuter. Då kommer en buss 509 med buss nummer 7766 --- men den bara "drar". Vi resenärer som står och väntar undrar vad det är som händer.

Jag ringer till SL Kundservice / Go Excellent och undrar vad det är som händer nu är jag 20 minuter försenad - tid som jag hellre hade investerat i Shelterbox insamlingen. De lovar komma tillbaka till mig snarast - för att meddela när nästa buss kommer - samt att ge mig en förklaring och en beskrivning vad som hänt och varför via mail.

Inget av detta hände under kvällen! (Go Excellent levererar inte vad vi kom överens om på något sätt). Därför ringde jag dem igen i kväll ca 22.30 - och fick nya löften.



Jag vill tacka er, 10-talet rotarianer, som jag fick möjlighet att arbeta med under söndags eftermiddagen. Jag vill också tacka de vänner som dök upp och bidrog till ShelterBox insamlingen.

Jag är tacksam till de personer som stannade till för att lyssna på oss när vi berättade om hur en ShelterBox kan göra skillnad vid en katastrof och hur ni hjälper oss att göra skillnad genom att bidra med en summa pengar efter egen förmåga. Det är helt omöjligt att veta vem som tar sig tid och stanna - det är svårt att se hur "stort hjärta" en människa ha - men tacksam var vi för den person som gav oss €100. Det var som vi hela tiden tänkte och sa - "många bäckar små". Det skulle förvåna mig om vi inte under fredag, lördag och söndag samlade in till två ShelterBoxar dvs 12.000 sek.

När jag åkte tillbaka fortsatte Arriva med sina ändrade tider och MTR var totalt ointresserade av att föra saken vidare utan jag skulle ringa 08-600 1000 igen - till ingen nytta!
Jag tycker att SL skulle se till att entreprenörerna skulle börja leverera kundservice för de biljettintäkter och skattekronor de får av oss för kvaliteten måste ju förbättras. Inga reklamkampanjer hjälper här "700.000 TACK" osv är bara tomma ord.

Tänk om Super Users hade varit vi resenärer i kollektivtrafiken och inte någon internt i SL-nätverket?

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Efter att ha väntat på svar från SL Kundservice, SL, och Arriva sedan den 28 oktober får jag detta svar från Arriva den 5 november ( efter att ha ringt och sökt dem 4 gånger - efter att ha sänt denna bloggpost till deras handläggare pga att de inte finner mitt ärende i den översikt de får från SL Kundservice/Go Excellent.

    Arrivas svar:
    "Tack för mailet. Jag har läst igenom det. Vi jobbar väldigt mycket med att ge bästa möjliga information till våra resenärer.
    Alla entreprenörer tillsammans med SL jobbar för gemensam informationsstruktur för att resenären ska känna sig informerad under hela resan.
    Återkom om du har några frågor. Jag svarar mer än gärna."

    Jag förstår inte att de inte undersöker saken och förklara varför inte buss 509 kom? Hur kan de utveckla kvaliteten på sin tjänst?

    Varför är det så svårt att ringa så att vi kan reda ut det hela? Jag kan inte förstå det mer än att det ligger i företagskulturen.

    SvaraRadera
  3. Nytt svar från Arriva idag efter ett telefonsamtal från mig - men blir du klokare?

    "Följande buss:

    Linje 509
    KL. 13,46 mot Danderyds sjukhus
    Bussnummer: 7766

    Ordinarie vagn på linje 506 fick tekniska problem och föraren fick ett akut vagnbyte på väg till Brommaplan. Därav förseningen (bussen kom fram 14:07)".

    SvaraRadera
  4. Jag har kollat lite djupare i detta ärende och fått fram följande från vårt ”GreenBox” system som är den svarta lådan i bussarna där vi kan se hur bussarna har kört och vilken tid de passerat hållplatserna.

    Linje 509 mot Danderyds sjukhus – 28 oktober 2012
    · Vi hade först avgång kl. 13.31 som avgick i tid.
    · Vagn 7766 skulle avgå 13.46 men var 19 minuter sen och avgick 14.05 på grund av akut vagnbyte. (Vi har tagit emot din anmälan om att föraren inte har stannat vid hållplatsen och utreder det internt.)
    · Nästa avgång med vagn 7752 avgick i tid kl. 14.01. (på din bild ser man inte avgången på den digitala skylten något som jag måste ta med teknikerna)
    · Vagn 7749 skulle avgå 14.16 men hade en försening på 9 min och avgick 14:25 på grund av trafik.

    Angående skyltningen på linje 509 – Vi skickade ut en trafikledare som undersökte det men fann inget fel i skyltningen.

    ***OBS! I mitt tidigare mail så råkade jag skriva linje 506 fick akut vagnbyte men menade självklart 509.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ovanstående svar kom från Arriva den 13 november - 14 dagar efter händelsen.

      Av skylten jag har tagit kort på ser man att bussen skulle ha kommit 13.46 och att den beräknade avgångstiden var 14.10.

      Men denna buss som ni säger gick 14.01 - gick den? Den fanns ju inte mer på skyltningen? Hur kan det komma sig när det inte var något fel med skylten?

      Ni har inte svarat på frågan hur ni ska kompensera min sena ankomst till Rotarys fundracing på Bromma Blocks?

      Den uppkomna situationen beror ju helt på er!

      Med Vänliga Hälsningar

      Peter Pettersson
      Sänt till Arriva 20 november

      Radera