21 oktober 2012

En bra kollektivtrafik - är så viktig!

I dag skulle jag upp till Albanova, men hur skulle jag komma dit? Naturligtvis frågar jag vid spärrarna vid KTH. Det är förundrande hur lite de vet i spärrarna. Nog skulle det vara bra om de visste lite om närområdet för att kunna ge lite service. Kanske skulle de behöva samma utbildning som de får på taxi?

De har tydligen inte de rätta verktygen! Killen jag frågade i dag - satt med en IPhone, men visste tydligen inte hur han skulle använda den. Kartan vid sidan satt på väggen vid hans kur - och där fann jag Albanova. Buss nummer 43 och buss 44 går dit.

När jag stiger på buss 44 - kommer jag med ett litet förslag till chauffören - men han tycker att jag ska ringa 08-600 1000, "för de lyssnar ändå inte på oss"! Är det inte hemskt? Att Keolis, Arriva, Busslink mfl.

Det var som en vän sa i kväll -"Tänk vilket dåligt intryck turister får av Stockholm när de får detta bemötande".

SL2.0 - "För vi bryr oss"!


Det här är Stockholm från mitten av 1900-talet. Men sedan gjorde vi som kineserna - tog bort det gamla.

Vad skulle då SL kunna göra? Jo- ta ett ordentligt övergripande ansvar. Det verkar vara allt för många som har "nävarna" i den gemensamma grytan.

Det första vore att börja lyssna på sina anställda - dessa är ju också väljare. Se till att de anställda får utbildning och är motiverade att hjälpa sina kunder. Att sitta i spärrarna borde vara mer än att sitta och tala i telefonen.

Hur arbetar kollektivtrafiken i Stockholm på att bli bättre?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar