25 oktober 2012

Tror nya affärsmodeller behövs?


I somras skrev jag en blogg om hemelektronik branschens miljöarbete. Det som utlöste det hela var att Expert sålde engångskameror och jag blev så förvånad att jag ringde dit. Men möttes av en ganska kompakt ointresse. Sloganen - "Vi är det vi heter" blev allt sämre överensstämmande. Det var kanske inte så konstigt när man ser hur utfallet blev för dem. När företag har det tufft kan det vara lätt att konstatera att social och miljömässiga hänsynstagande blir sekundära. Med en affärsmodell där det verkar handla om att vi ska lockas köpa nytt allt oftare. Hur kommer hemelektronik branschen ur denna rävsax?

Andra som har problem är musik och bokhandel - men här finns det en del kreativa initiativ där olika typer av aktiviteter genomförs i butiken tex kombineras med café, författarkvällar, signering av CD osv. Men vad skulle de mer kunna göra.

Även tidningsindustrin verkar ha stora problem där upplagan hålls uppe hjälpligt med stödaktiviteter som gratisprenumerationer och att det delas ut starkt rabatterade erbjudanden medan de trogna prenumeranterna missgynnas år efter år. För magasin så har event och konferens blivit allt viktigare inkomstkälla.

Stjärnan till vänster har varit på Tekniska museets nördcafé  här finner du några av de häftigaste personerna jag har träffat. Kristina Rape som har specialintressena , stickning och kärnkraft!

Jag har lovat Nisse på Tekniska museet att fråga er om personer som har detta hängivna specialintresse av ett område och skulle kunna vilja berätta om detta på en av Nördcaféerna på en onsdag mellan 18.00-20.00. Kontakta mig eller Nils Olander!
I framtiden är jag helt övertygad om att de passionerade dvs nördarna och de som är annorlunda kommer att synas allt mer. De är de som är nyheterna. Vad sägs om detta bygge - Turning Torso byggd i Lego.

Vad kan få Hemelektronik branschen att komma tillbaka i affärsmodeller som är hållbara? Några artiklar från SVD som visar att branschen inte är där än:
"Elektronikkedjan Expert i konkurs",
SVD 2012-09-18

"Därför tar kedjorna död på varandra",
SVD 2012-09-21

"Media Markt varslar alla på huvudkontoret", 
SVD 2012-10-24



"Vi ser inte saker som de är. Vi ser dem som vi är." Anais Nin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar