7 oktober 2012

Vad är det som gör skillnad?


Har träffat mycket intressanta människor under den gångna veckan.
Var på ESBRIs "Sweden - US Entrepreneurial Forum 2012" med många intressanta paneldebatter, samtal och case.
Stockholms Handelskammare så anordnade Författarnätverket ett möte med två case.
Att få träffa Knut KnutsonSmålands Gille - och höra hans fantastiska berättelser under två timmar och att få ha samtal med erfarensrika smålänningar som bor i Stockholm och varit ett aktivt nätverk sedan 1890.


Fick möjlighet genom Rotary Stockholm-Ladugårdslandet att lyssna på Christina Ponton von Gerber, som berättade om barnfattigdomen i dagens Sverige!
Jag var på Stockholm Seminars och lyssnade på Anantha Duraiappah; "Dialogues on social-ecological system, collective action conversation of identetics".
Johan Norbergs release av sin nya bok "Eurokrasch"





"Medveten Konsumtion" anordnar Science Café vid detta tillfälle diskuterades "Förgiftar vi våra barn" - där det var tre forskare som introducerade ämnet och sedan svarade på ett 50-tal frågor från en engagerad publik.
Tekniska museet hade Tekniska museets vänner, en föreläsning med FLIR Systens som berättade om  tillämpningar för IR-tekniken.





På Näringslivets hus har Ratio ett seminarium med temat: "Kapitalism och rättvisa".
Handelns Utvecklingsråd ger genom "Forskningsinblick 2012" oss som var där möjligheten att lyssna på forskare om mellanhänder, arbetsmiljö, lönsamhet och skalbarhet.
Fick möjligheten att besöka Kina prins Dumpling bar på St Eriksgatan 89 - kanske har Tche Stockholms godaste dumplings.



 Att få möjlighet att träffa författaren av "Svenska Miljardärer" Birgitta Forsberg och höra om hennes spännande arbete att skriva en bok under ett år. Det är ingen fråga om att birgitta är en mycket trevlig person, duktig journalist och författare.

Under helgen medverkade jag under arrangemanget "Omställningsgatan", som organiserades av Studiefrämjandet, Djupare liv, Diakonia, Norrmalmskyrkan Stockholm och Omställning Sverige. Här fick vi höra föreläsningar om hållbarhet, peak oil, vad vi själva kan göra, olika samarbeten, vad som händer i världen och rättvisa - vad är det?

I vecka träffar jag ett 50-tal nya människor, som inspirerar mig och ger mig möjlighet att lära mig av deras erfarenhet. Men viktigast är mina vänner och de personer jag kontinuerligt träffar i sammanhang som handlar om företagande, miljö och samhällsutveckling.

"Att klaga är som att sitta i en gungstol - du har något att göra men du kommer ingenstans".
av Anomym




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar