8 november 2012

Att ställa sig vid sidan av ett fungerande system?

I kväll när jag var på Matrebellen ute i Högdalen reagerade jag på denna flaska med 3 liter apelsinläsk. "PANTFRI!" som att det skulle vara en fördel? Att detta företag ställer sig vid sidan om det återvinnings system som gör att vi återvinner stora delar av dessa flaskor, 73%-92%.

Enligt Marknadsföringslagen så får inte säljaren bryta mot vilseledande reklam och aggressiv marknadsföring.

Vad Vendia AB, 042-37 09 90, www.vendia.se,  gör är att de väljer att inte vara med i kretsloppet och att materialet i dessa flaskor inte återvinns, vilket inte är bra för miljön. Hur ser Vendia på sitt ansvar för miljön?

I mina ögon bryter Vendia mot Förordning (2006:1273) om producentansvar för förpackningar 
§5-6.

Förordning (2005:220) om retursystem för plastflaskor och metallburkar

Jag påtalade detta för personalen i butiken och fick medhåll att detta inte var så smart att köpa in dessa flaskor. Hoppas nu att ägaren av butiken tar sitt ansvar.
Varför väljer Vendia att ställa sig vid sidan om "PANT"-systemet? Ring dem i morgon och frågar vad "PANTFRI" betyder, varför detta skulle var positivt och hållbart?

3 kommentarer:

  1. Efter samtal med personal på Vendia AB nu på förmiddagen så frågade jag dem om de hade någon miljöpolicy - Så verkar inte fallet vara.

    Personen säger att de har fått dispans av Naturvårdsverket! Detta är konstigt när det är Jordbruksverket som skulle ge dessa dispanser.

    Jag redogör för de förordningar och lagar som kan komma in i dessa sammanhang.

    I mina öron är det märkligt att man väljer att föra in denna produkt på marknaden då man för andra produkter har avtal med Returpack.

    Företaget säljer många bra och starka varumärke som jag inte tror gynnas av denna typ av agerande.

    Vendia AB har lovat att återkomma till mig så arbetet fortskrider!

    SvaraRadera
  2. Fick ett samtal från ReturPack idag som de lovade. De bekräftade att Vendia AB har ett undantag som de har fått av Jordbruksverket. En fråga jag ställer mig är att det har fått detta? Antagligen pga den fria rörligheten av varor. Men det borde ju inte vara fri rörlighet av sådant som är dåligt? Skulle inte hela EU kunna ta vårat återvinningssystem? Eller har något annat land ett bättre?

    Likväl så tycker jag att deras reklam / märkning "PANTFRI" är både provocerande och vilseledande! Att de kan ta fokus från ReturPacks egna kampanjer.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Vi på Jordbruksverkets enhet för handel och marknad prövar dispensansökningar för dryckesförpackningar. Dispenser kan ges till förpackningar som rent fysiskt inte är lämpade för returautomaterna, till exempel för stora eller för hårda. Vissa produkter skulle dessutom kunna skapa tillväxt av bakterier eller sporer och är därför undantagna. Att neka dispensansökningar trots att retursystemen inte kan ta emot produkterna skulle kunna ses som ett handelshinder, och vår tolkning är därför att vi inte kan avslå dessa. Själva grundtanken är dock att dispenserna ska vara tillfälliga lösningar som ges medan aktören letar efter en annan förpackningslösning som kan ingå i ett retursystem.

    Här kan du läsa mer detaljerat vad som gäller och se vilka förpackningar som har dispenser: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/handel/plastflaskorochmetallburkar.4.7850716f11cd786b52d8000611.html

    Har du några fler frågor får du gärna höra av dig till handelomarknad@jordbruksverket.se. Det är en samlingsadress men mejlet kommer att hamna hos någon av oss handläggare som arbetar med PET-frågor.

    SvaraRadera