5 november 2012

Det finns så mycket att lära - så varför inte göra det smart!

I bland blir jag allt lite förundrad - att ständigt vara nyfiken är viktigt. Det är viktigt med de människor man omger sig med. Monica gav mig ett tips om 9th Intel Education Summit om Mobile Learning.

Lärande är något som intresserar mig sedan jag studerade magisterprogrammet "Leda lärande organisationer" på Universitetet i Växjö. Att tillgodogöra oss skrivet och inspelat material i olika former är viktiga för vårt lärande. Men också hur vi delar med oss av denna kunskap med människor runt omkring oss. Kunskap blir bara större när vi delar den med varandra.

Monica skrev om arrangemanget på Facebook - jag såg det och kontaktade Intel för att få veta om de sände detta online - tyvärr var det inte så. Men jag blev inbjuden till arrangemanget,

När jag kommer upp till KTH så finner jag inte var Intel har sitt arrangemang - trots att jag går till de lokaler där jag trodde att det skulle kunna vara - de stora hörsalarna. Jag talade med studenter och med personal på Academic Work, men ingen stans fanns Intel att finna. Jag ringer till Intel två gånger, men ingen svarar.

Då går jag ner till KTHs Info-center, men inte heller där vet de vad Intel har sitt arrangemang. Jag har googlat och ringt - det är nästan så att jag tror att de har förlagt sitt arrangemang ute i Kista? Då visar det sig att en person som jag ofta har träffat på olika arrangemang har hört min konversation med personalen på Info-center och säger att han har sett några anslag i en av byggnaderna och mycket riktigt jag har funnit fram till Intels arrangemang.

Personalen, som till stora delar består av studenter från KTH - hjälper mig tillrätta och jag har äntligen kommit till detta arrangemang, som jag nu har kämpat för att närvara på.
Jag fick möjligheten att mingla med de hundratals personer från 36 länder som närvarade på detta arrangemang.

Session 2: The pedagogy of Mobile Learning
Ett seminarie hölls av Mike Sharples, Chair in Education, på The Open University som har över 200.000 studenter. Hans föreläsning hette "Disruptive Devices: new pedagogies för mobile technology". Det talades mycket om de hjälpmedel som finns - inte så sällan i elevernas fickor, men som vi förbjuder dem att använda. Din Smart Phone skulle kunna användas till lärande.

Effektivt lärande kommer från konstruerande (audio, video, multimedia), konversation (telefon, SMS) och kontroll (GPS). Vi skapar genom att undersöka, skapa mening, syntes och reflektion.

Upplägget är med en föreläsning, sedan val av ett tema för att avsluta sessionen med en paneldiskussion.

I anslutning till aktiviteterna i föreläsningssalarna fanns möjlighet att testa ny teknologi - det var allt som att bli barn på nytt på ett sätt.

Ann Hellenius, CIO Educational Administration, Stockholm Stad berättade under temat "The Stockholm Digital Pedagogy School model". Hon höll en mycket bra föreläsning om Sverige, Stockholm och hur vi använder oss av IKT i utbildningen genom några exempel.
1) Flipped classroom
2) Lernify
3) Bibblis.se
4) Pedagog Stockholm
5) Stockholmskallan.se
6) Ett halvt ark papper
7) SETT2012

En fantastisk föreläsare, som på engelska trollband åhörarna!

"De flesta människor tillbringar sitt liv med att gå och lägga sig när de inte är 
sömniga och stiga upp när de är det." av Cindy Adams

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar