12 november 2012

Förseningar, felanmälningar, fusk och frustation!


I bland får jag möjligheten att fundera en del - helgen har givit mig den möjligheten.

Jag har fått en del reflektionstid genom att åka att åka med Roslagsbanan - 30 minuter utan att bli störd av någon - bara sitta och fundera - en sådan möjlighet!

I helgen var Arkivensdag - då var det möjligt att gå ner i ett antal av våra arkiv. Sverige är duktiga på arkiv. En av orsakerna är troligen att vi aldrig har varit med i ett krig. Vet du att det finns ett skyddsrum för 5.000 bäddar och 10.000 stående vid Slussen.

Jag fick möjligheten att titta på Kunskapskanalen på SVT som visade seminarier om Kina - minns särskilt en kines som uppmanade oss -"Håll fast vid era värderingar"!

"Kinas affärer i världen" (till onsdag - 7 dagar)

"Kinas mat" (på torsdag - 30 dagar)

Källa: "Krigen i kalla kriget"

Det här har blivit allt vanligare tycker jag i vår kollektivtrafik. Detta är från hissen vid Skanstull - Södra nedgången. Hur tar man sig ner om man sitter i rullstol eller är ensam med en barnvagn?

I veckan så talade jag med en t-banechaufför, som berättade om att de korta tågen mellan 18-23 ställer till problem. Människor står så packade och springer på perrongerna för att komma med tågen. På söndagar är det alltid korta tåg.

Det är viktigt att vi är hjälpsamma och samarbeta i trafiken för att vi tillsammans ska kunna utveckla vår stad och göra det smidigare att utveckla vår kollektivtrafik.

Jag tror att möjligheterna ökar dramatiskt att komma fram till ett riktigt bra förslag om vi i stället för några få - är riktigt många som kommer med förbättringsförslag och idéer. Att fråga de som är närmast verksamheten tex medarbetare och resenärer borde ju vara en självklarhet.


Att entreprenörerna skulle ha ett genomarbetat kvalitetssystem är något jag inte tror är på plats i dag - utan något som man måste se vidare på. SL har 3.500 leverantörer - så hur arbetar SL själva med att utvärdera utifrån kvalitet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar