22 november 2012

Inspiration som når Subtopia-ska höjder!

I kväll var jag och besökte Subtopia - jag tog tunnelbanan ut och strosade genom kvarteren. Ner till Subtopias lokaler. Det är ett riktigt härligt ställe.

I kväll hade CSES (Center för Socialt Entreprenörskap) som ligger på Stockholms universitet norr om Stockholm och Subtopia som ligger i Alby söder om Stockholm. Du kan av båda få gratis rådgivning och möjligheten att sitta i deras inkubatorer. Subtopia är främst för företag inom de konstnärliga och kretiva näringar.

Här fick vi möjligheten att lyssna på representanter från:
*   RättBuss
*   Active Step
*   Utmana
*   High Heaven

När jag läste Björn Söderbergs bok "DET ENDA SOM RÄKNAS - Socialt entreprenörskap på riktigt". Det viktigaste är HUR du bedriver din verksamhet och tjänar dina pengar - hur mycket är inte så viktigt om du gör det första HUR:et på ett bra sätt. När du får den där idén - se då till att så snabbt som möjligt gå ut och testa den på marknaden och sälj till kunderna. Utan kunder blir det inget företag. Men utan värderingar har du varken en "kompass" eller är risken stor att HUR:et inte blir hållbart över tid. Det är ett företags värderingar som bidrar om jag vill vara kund, om jag har ett förtroende för företaget och om jag talar gott om företaget för mina vänner.

Har du tänkt att köpa en julklapp - köp "Det enda som räknas" och lär dig av Björns klokskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar