27 november 2012

Undervärdera inte Kina!

I dag var jag på Sweco´s inspirationsdag på kulturhuset och fick möjligheten att att lyssna till några mycket intressanta föredragshållare: Tomas Kåberger, Mpho Tutu och Jeppe Wikström

Dagens moderator var Karin Adelsköld, ståuppkomiker och teknikexpert med bloggen lillagumman.se.

Nu när jag sitter och lyssnar på Aktuellt och ser reportaget om Kina så tänker jag tillbaka på när jag för några veckor sedan lyssnade på Dale Wen, som betonade vikten att Kina beskrivs på ett korrekt sätt. Bitarna föll på plats när jag lyssnade på Tomas Kåberger "Elhushållning med förnyelsebar el". Kina och USA ville inte förbinda sig till några bindande avtal. Kina har sedan dess reviderat sina planer som följer:

Vattenkraft: 3.0 GW till 3.8 GW
Vind: 30 GW till 200 GW
Sol: 180 MW till 50 GW eller mer
Biomassa: 30 GW till 15 GW

I Kina öppnas 1 GW kolkraft per vecka, men samtidigt stängs 1 GW kolkraft varje månad (av de äldsta).
Kina är i dag världens ledande sol och vind nation. 

I framtiden kan under vissa perioder elpriset bli att vara negativt (ur producentens synvinkel) då får du betalt för att ta emot el.

Kommer i kommande blogginlägg att skriva om Mpho Tutu och Jeppe Wikström tal, samt vinnarna av Stora energipriset.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar