29 december 2012

3 books 3 messages 3 solutions

I jul var de nedanstående böckerna några av de som jag har börjat läsa:

*   "Jag vill förändra världen" av Percy Barnevik
"Allt som allt har jag onekligen varit med om en krävande resa. Min uppväxt präglades av det lilla     bohuslänska familjeföretagets stabila värderingar. Därifrån löper min väg via starkt ägarpräglade börsbolag. ... Under företagsåren var det att mobilisera medarbetarna mot ambitiösa mål och att själv vara duktig. De sista tio åren har jag blivit alltmer absorberad av visionen att med nya metoder eliminera den extrema fattigdomen. Det jag nu äntligen har skrivit med är ett allvarligt försök till självransakan."

*   "Memoarer är prostitution - En omtvistad självbiografi" av Julian Assange
"Jag är tacksam för att jag har haft nyfikna föräldrar som alltid har ställt frågor. En dag skulle jag möta mina fiender, och de skulle hata mig för att jag ville veta sanningen. Jag blev så utskälld att jag nästan glömde vad jag hette. ... Det finns många intelligenta människor i världen, men de flesta verkar ondskefulla, medan Julian verkar ha modet och förmågan att förverkliga en dröm. Hans tröst för rättvisa i världen känns outsläcklig. ... När boken gick till tryck satt Julian fortfarande i husarrest i Ellingham Hall, Norfolk."

*   "Affärs aktivisten - Manifest för lönsam och hållbar business"av Anna Ryott och Ulrika Hotopp
"Tunga dörrar slår igen bakom mig på anrika Berns. Framför mig sitter Sveriges maktelit bänkad. Politiker och framgångsrika företagsledare. ... Genom bidrag från privatpersoner och företag skapar vi nya möjligheter, trygghet och framtidstro för barn som tidigare inte vågat hoppas. Våra företagspartners är med och bygger nya barnbyar, skolor och medicinkliniker. Andra bidrar till driften av vår verksamhet.

Att vara sig själv och andra sann är viktigt. Att låta sanningen segra trots att detta kräver mycket energi och tankearbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar