14 december 2012

Att ge och få!

En av mina favorit författare är Tove Lifvendahl, "Att ge. - Samtal med svenska filantroper". Nu fick jag i dag möjlighet att lyssna på Tove tillsammans med författaren och journalisten Lasse Berg, samt Nyamko Sabuni, biträdande utbildningsminister med ansvar för frågor som rör civila samhället, kommenterar och reflekterar kring relationen stat-civilt samhälle-näringsliv.

Boken att "Att ge": "Sverige kommer relativt högt vid internationella jämförelser av givande till ideella organisationer. Men givandet i Sverige kännetecknas av att det är många som ger och att summorna är relativt små. Det är dessutom ovanligt att filantroper berättar offentligt vad de gör. I boken möter Tove Lifvendahl ett tiotal filantroper som har bestämt sig för att engagera sig och skänka bort en del av sin förmögenhet."

I boken intervjuas:.Anders Wall, Bengt Ågerup, Gunilla von Platen, Percy Barnevik, Sven-Harry Karlsson, Dan Olofsson, Agneta Trygg, Per Josefsson, Lena Josefsson, Laurent Leksell och Mikael Ahlström.

"Porträtten beskriver personens drivkrafter bakom givandet; varför man ger, till vilket ändamål och hur, och vad som kan göras för att uppmuntra och underlätta givande."

Jag personligen tycker det är fantastiskt att höra människors berättelse och vad som intresserar dem. Tove har en personlighet, som gör att jag tror att man vill berätta.

En fråga som jag har i mitt huvud och hoppas att få svar på är varför det är så viktigt att hålla gåvor till politiska partier hemliga (ändringar är förhoppningsvis på gång)? Varför vill man synas när man donerar pengar - om man gör det av sina egna? Är det viktigt att andra vet och ser eller räcker det med glädjen i att få se den skillnad man lyckas åstadkomma? Hur viktigt är det med avdragsrätt för gåvor?
Det är frågor jag hoppas få svar på efter att läst boken.

Lasse Berg har skrivit böckerna: "Gryning över Kalahari - Hur människan blev människa"
"...är en fantasieggande, lättillgänglig och djupt personlig sammanfattning av vad vi idag vet om människans evolution. En bok om samarbetande, lättjefulla, berättande, dansande, målande, skönhetstörstande djuret. En bok om människan."

"Skymningssång i Kalahari - Hur människan bytte tillvaro."
"I miljontals år levde våra förfärder ett stillsamt liv som samlare mellan Afrikas öppna horisonter. Men för 10.000 år sedan gav sig plötsligt hela mänskligheten ut på en resa utan karta. Vi ändrade helt livsstil, blev jordbrukare, flyttade in i städer, skapade civilisationer, fick bråttom, började slåss. Detta sedan två av det moderna livets mest avgörande påfund - beskattning och byråkrati - rullat som en tsunami över världen."

Min morfars far var mjödnare, finsnickrare, jordbrukare och fiskare. Morfar var handelsman och åkeriägare. Min mor och far flyttade in i staden Växjö för att skapa sig sitt hem och bilda familj.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar