28 december 2012

God, god i god, god, god!

Jag har funderat en hel del över julen om det här om att ge, bry oss om varandra och att försöka göra gott. Det finns en glädje i att få se andra personer glada och att jag har varit med och påverkat detta.

Den känslan fick jag när min brorsdotter fick sina Pet Shops eller när jag ser utvecklingen som en medarbetare har gjort och få berätta om detta.

Jag har någonstans landat i att det handlar om vilka värderingar man har, vilka utmaningar man ser i vårt samhälle och i världen, hur man ser på resultat och vilken framtid man vill ha.

Jag gör medvetna val och det har jag även gjort när det gäller min el-leverantör. En god vän till mig gjorde mig medveten om att GodEl inte bara säljer förnyelsebar el utan även annan. Detta trodde inte jag var sant utan var tvungen att ringa och kolla. -"Jo det är så! Men ger bort vårt överskott!".

Nu har jag valt Värnamo Energi som är ett kommunalt elbolag som bara säljer förnyelsebar energi och vinsten går förhoppningsvis till skola, vård och omsorg.

Björn Söderberg skriver i sin bok "Det enda rätta" att det viktiga är hur du tjänar dina pengar- gör du det på ett bra sätt så är det ju fantastiskt att du tjänar mycket pengar. Om du gör det tvivelaktigt och detta inte hjälper att göra samhället och världen bättre så kan det vara kontraproduktivt.

Ska kolla var Värnamo Energi gör med sina vinstmedel och försöka påverka GodEL att bli rätt-igenom GODA!

2 kommentarer:

  1. Hej Peter!

    Bra att du gör medvetna val, och att du går efter dina värderingar!

    Det stämmer det du skriver, att inte alla våra kunder hade el märkt med bra miljöval. Vi har haft en önskan och en intention att alla våra kunder ska välja Bra Miljöval men har ändå låtit beslutet vara upp till kunden. Konsekvensen har varit att många men inte alla valt att miljömärka sin el. Det är mycket viktigt för oss att bidra till en bättre värld och därför vill vi nu att alla våra kunder ska ha El märkt med Bra miljöval och vi kommer därför att inom kort (1 maj 2013) införa el märkt med Bra Miljöval som standard för både gamla och nya kunder.

    Vi gillar kunder som är aktiva och har goda värderingar och vi hoppas att du vill vara med i GodEl och fortsätta att hjälpa oss bli bättre :) Hör gärna av dig till om du har några andra funderingar eller synpunkter. Tack för dina tankar, och fortsätt blogga! Fler som du behövs i världen!

    SvaraRadera
  2. Det gör mig glad att ni svarar och lyssnar på mig. Kommer att följa er. Just nu är det Värnamo Energi som gäller.

    SvaraRadera